Tillbaka

Wella Reshape

Högst upp på Skeppsholmen, mitt i Stockholm, ligger Skeppsholmsskyrkan med sin stora kupol som blickar ut över staden. Där, i den kyrkan som idag är renoverad och omgjord till eventlokal, bjöd Wella in till “Reshape Hair Show”.

Wellas nordiska team var först ut med med sina modeller där färg var en stor del av visningen. De 170 gästerna som avnjöt en trerätters middag uppdukat med levande ljus på stärkta linnedukar fick mängder av värdefulla tips, tricks och recept. Det pratades om olika typer av kunder samt verkliga situationer på salonger och Wellagänget bjöd på sig själva i en humoristisk film de spelat in för att illustrera de olika kundtyperna. Marta Spizewska som ofta jobbar med modeller berättade att man sällan jobbar med färg i hela håret på en modell. De får aldrig ha en utväxt så färgen lägger man enbart på längderna och i botten använder man istället en toning. Tvärtom hur man brukar jobba på salong så det var ett bra tips till de kunder som vill undvika en kant i sin utväxt.

Innan det var dags för Björn Axén att visa delar av sin senaste kollektion “Sunday Blue” samt göra uppsättningar blev Johan Hellström intervjuad på scenen.

Hur ser Björn Axéns framgångsrecept ut? – Oj, hur många timmar har vi? Haha… det är en väldigt spännande fråga men jag ska försöka fatta mig kort med det viktigaste. Förutsatt att man har en genomarbetad vision och allting sådant är på plats så tror jag verkligen att det idag handlar om uthållighet. Att ha uthållighet och göra det man är bra på och göra det konsekvent. Kunder är mycket mer kräsna idag och förväntar sig väldigt mycket. Det gör att vi skruvar på småsaker hela tiden för att förbättra oss. Känner ni igen er i det? Vi gjorde faktiskt en undersökning hos tusen frisörer om det här och vet ni vad det största problemet är hos alla salongs-ägare? Tid! Och tid behövs om man ska skapa bra ledarskap så vi måste frigöra tid.

Hur ser ni på konkurrens? – Jag tror att vi idag konkurrerar med så mycket mer än bara vår egen bransch. Och jag tror också att kunder idag är så mycket mer medvetna och ställer större krav. Det går inte idag att “lura en kund”. Kan man idag leva upp till kundens förväntan och leverera precis över den så har man ett framgångsrikt företag. Levererar du inte så kommer du inte att lyckas. Återigen är vi tillbaka till de här småsakerna och kan man få kunden att bli sedd och känna sig speciell – då lyckas vi!

Utbildning ligger dig varmt om hjärtat, hur ser du på utbildning?
–Det är otroligt viktigt att utbilda sig och bara suga i sig kunskap och jag tycker det är viktigt att man hela tiden synar sig själv och utvecklar sig. Något som idag är lika viktigt som utbildning, som vi ofta glömmer, är att utbilda sig inom affärsmannaskap. Och eftersom vi inte har någon tid måste vi först frigöra tid till det här.  Vet ni vad vår bransch omsätter i Sverige? Tio miljarder! Det är rätt så mycket pengar och hur mycket vill ni ha av det här? Vet ni hur stor vinst genomsnittssalongen i Sverige gör idag? Tre procent!

Nu när du nämner det: Hur mycket har Björn Axén-salongerna i vinst? –Vi ligger någonstans mellan fem till åtta procent beroende på hur man räknar. (här applåderar publiken)

Hur höjer man sin vinst? Kan man höja priserna? –Ni som har hört mig prata om det här förut vet ju att det här med priser gör mig helt tokig. Vi frisörer tar alldeles för lite betalt! Punkt! Men det är inte helt enkelt att bara höja priserna rakt av för folk förväntar sig att det ska vara rätt billigt att gå till frisören. Det är tråkigt så jag tror det är viktigt att vi successivt försöker få upp priserna genom att erbjuda speciella behandlingar och annat som gör att kunden känner att hon får valuta för pengarna. Det går inte att bara höja priset – du måste erbjuda något extra också. Något utöver det vanliga.

Lagom till desserten fick Johan sällskap av sin kollega Peter Hägelstam och de visade under stor passion den ena kreativa uppsättningen efter den andra.

Text & foto: Anna Lu Lundholm