26
Apr

Tillbaka

VISION

Vision har styling

Med Varberg som bas har detta företag etablerat sig på den svenska frisörmarknaden och då framför allt genom sin egna svensktillverkade serie VISION.

Vision frisörleverantör

Vision startades och ägs av Reijo Kyrönen och Jonas Andersson.

 

Berätta lite om er bakgrund? –Reijo är frisör från början och arbetade som säljare för Matrix mellan 2000 till 2004 och Jonas har varit säljare för Matrix mellan 1994 till 2004.

När startade ni Vision? –2004. L’Oréalgruppen tog över Matrix 2002 och då blev det inte så familjärt längre, så vi började fundera lite på något annat alternativt. När de sedan tog bort några storsäljare från sortimentet kände vi att vi skulle kunna fylla en lucka genom att tillverka just dessa produkter. Därför startade vi 2004 och vi har sedan undan för undan byggt ut vårt sortiment av Visions produkter.

Hur många arbetar med Vision idag? –Vi är fyra som är ute och säljer och tre på kontor och lager. Sedan finns vi hos 18 olika grossister. Vi har även fyra tekniker som arbetar med utbildningar i Sverige. Vi har funnits i hela Sverige ända sedan 2006 genom säljare eller hos grossister.

Ni exporterar även Vision? –Ja. Norge har varit med från början och med Sverige finns vi i nio länder och det som känns riktigt bra är att vi har förfrågningar från ytterligare länder.

Tillverkas allt i Sverige? –Nästan 90 procent tillverkas här på samma fabrik, vilket känns tryggt med tanke på kvalitén. De är dessutom väldigt snabba med att producera de nya produkterna vi tar fram.

Hur många produkter ingår i sortimentet idag? –Drygt 30.

Ni säljer även andra produkter? –Nashi är det som är näst störst för oss och det får endast säljas via oss själva, alltså inte genom grossister. Vi är garanterade att de inte dyker upp i olika sammanhang där de inte skall finnas. De har full kontroll över distributionen. Ännu så länge är det den färgen vi har i sortimentet. Sedan säljer vi även Pravana och saxar från Lutzow of Sweden.

Vad ser ni som er styrka? –Vi är helt fria att göra precis det vi vill eftersom vi äger produkten och kontrollerar distributionen. Om vi ser ett behov hos frisörer kan vi snabbt få fram den produkten. Ett mindre företag med en platt organisation där frisörer kan få tag på ägaren via telefon är en styrka. Just en lite mer familjär känsla helt enkelt.

Vad händer närmast för er? –Vision kommer med ett helt nytt och komplett färgsystem under året och det skall bli både kul och spännande att presentera för frisörerna. Våra internationella partners har påskyndat detta, så det blev lite tidigare än vi från början planerade.

Hur upplever ni marknaden för produktförsäljning hos frisörer? –Vi upplever verkligen att den växer igen och vi känner en medvind. Svenstillverkat är idag ett sälj– argument och att våra produkter finns på Grön Salongs lista tilltalar också en del.

Hur ser det närmaste året ut? –Vision färg kommer under året och sedan kommer det nog ett par nya produkter. Utöver det arbetar vi på som tidigare med inspirations- kurser runt om i Sverige. I april kommer vi att ha en större inspirationshelg på

Asian SPA i Varberg och där har vi bland annat Johan Hellström som föreläsare. I september åker vi tillsammans med en massa kunder till Mallorca.

Mer läser du på: www.visionhaircare.com