Tillbaka

Vaughn Acord om grooming

©Anna_2016-04-07__Q8C4137

Född och uppvuxen utanför Cleveland, vid Great Lakes, började han spela trummor i ung ålder och var länge övertygad om att det var i musiken han hade sin framtid. När han började på college träffade han studenter från frisör- och skönhetsskolan och kopplingen mellan musik och utseende blev allt mer fascinerande för Vaughn.

Det var 70-tal och bland annat David Bowie, Bee Gees och Queen visade på nya uppmärksammade stilgrepp. Vaughn var ivrig att pröva det här med att klippa hår och 1976 använde han kökssaxen på sin yngre bror i ett mindre lyckat försök att få till en rockig frisyr. Det var Vaughns första försök att klippa en frisyr innan han följde sina nya vänner och började frisörskolan, för det här ville han lära sig. Idag har den omtumlande händelsen med kökssaxen gett namn till hans produktserie: V76 by Vaughn.

70-TALETS MIXADE SALONGER

Under 70-talet blev det här med barbershops otrendigt. De yngre killarnas önskan att låta håren växa ut i längre frisyrer blev ett problem då barberarna inte kunde (eller ville) tillgodose den nya tidens ideal. Det var damfrisörerna som fick ta över dessa kunder och de nya mixade salongerna som började dyka upp låg helt rätt i tiden. –Det är de senaste 10–15 åren som barbering har kommit tillbaka i ropet igen, och det har skett på ett nästan teatralt sätt. Det är en show med alla tatueringar, extrema frisyrer, skägg och mustascher. Så tillspetsat har aldrig barbering varit tidigare och jag tycker det är kul med den starka återkomsten men jag är också orolig för att pendeln kommer att slå tillbaka igen.

–Vi ser redan nu att håren blir längre och de slätrakade ansiktena börjar komma tillbaka. Det vore synd om barberarna tappade den kundgruppen som vill låta håret växa ut igen. Det bör vara naturligt för alla män att gå till en barberare oavsett vilken längd på frisyren de vill ha, anser Vaughn som har medhåll från många i sin generation.

–Det finns fortfarande män som hamnar mitt i mellan de två olika världar som finns. De män som går till mixade salonger där barberingskunskaperna saknas och de män som inte trivs i alltför korta hår som ofta erbjuds hos barberarna. Mitt mål med V76 är att föra ihop dessa världar och utbilda salonger och barbershops som kan ta emot alla män.

NY KARRIÄR I EUROPA

Vaughn fortsatte att spela trummor även som frisör och en kväll under en spelning på en nattklubb i New York blev han upptäckt av en modellscout. Det blev startskottet på en modellkarriär som tog Vaughn till Europas huvudstäder under sju intensiva år. Han blev bland annat
ansiktet utåt för Calvin Klein och blev stylad av legender såsom Trevor Sorbie, Vivienne Mackinder och Dwight Miller. Värdefulla kontakter som han lärde sig mycket teknik av och som uppmuntrade Vaughn att efter modellåren komma igång med sin frisörkarriär igen.

Väl tillbaka i New York blev han rekommenderad att söka sig till Bumble & Bumble. Där började han som assistent och blev internt vidareutbildad. Bumble & Bumble gjorde mycket stylingjobb åt modemagasin och nu fick Vaughn prova på att delta som frisör i den för honom redan välbekanta miljön. Den världskände fotografen Herb Ritz var en av dem som flitigt anlitade Vaughn och då specifikt för herrmode och manlig styling.

–Att jobba som stylist under fotograferingar påminde väldigt mycket om att jobba som modell. Man har en agent, bygger upp sin portfolio och sitt nätverk, så jag hade mycket nytta av den erfarenheten jag byggt upp i den miljön under så många år tidigare. Jag kände mig trygg med dessa jobb och när man jobbar med stora fotografer, som till exempel Annie Leibovitz och Herb Ritz, så är det ofta kända personer som ska fotograferas. Att jobba med celebriteter är speciellt på så sätt att du måste vara väldigt effektiv. Det är ofta kort om tid, så du måste veta vad du gör. Något som också är utmärkande, och rätt intressant, är att skådespelare ofta tycker att spegeln är besvärlig. De undviker den gärna innan de har klivit in i sin roll. Det är viktigt att känna av dessa nyanseringar. Att vara följsam inger förtroende.

–Under dessa år sökte jag efter produkter som jag behövde för styling och grooming av män, men det var svårt att hitta riktigt bra grejer. Jag applicerade till exempel en vax som såg bra ut vid appliceringen, men efter någon timme hade den smält och blivit för tung. Det här var ett problem så jag laborerade en hel del med att blanda egna produkter och dessa egenmixade burkar försvann alltid på salongen, skrattar Vaughn. Han berättar att det var där någonstans som drömmen om en egen produktlinje startade och han började göra research kring olika kemiska ämnen och studera behovet av vad män behöver.

DEN MANLIGA KUNDEN

Berätta vad som är viktigt med en manlig kund. –Konversationen, absolut. Att snabbt se om han kommer från jobb eller fritid, och var han är på väg. Är han stressad eller avslappnad? På män är det ofta ganska lätt att se var deras osäkerhet finns. Deras ömma punkt, och vad de vill ha hjälp med. Men ibland kommer de in som alfahanar med oerhörd stolthet och vill inte förändra någonting. Det är därför konversationen är så viktig – att du känner av vem det är du har framför dig.

Hur hittar man sin personliga stil? –Det är en bra fråga och samtidigt svår att svara på – för den resan är olika för alla. Under den korta tid som jag nu besökt Sverige är jag ändå glatt överraskad över hur många snyggt stylade män det finns här. Ni har verkligen gjort någonting rätt i det här landet. När man reser runt i världen blir det snart ganska uppenbart vilka som förstår stil – den tunna linjen mellan att bära upp en stil eller att vara påklädd en stil som personen inte riktigt landar i.

–Det blir lätt fel när män har den senaste frisyren och samtidigt bär de senaste kollektionerna från designers. När de försöker lite för mycket. Kvinnor kommer mycket lättare undan med sådant medan det på män lätt ser fel ut. Det blir genant när en man färgar sitt hår för hårt, eller försöker dölja åldrande allt för mycket och frågan blir hur man navigerar sig fram i dessa frågor. Det är de här intima frågorna frisören ska kunna guida den manliga kunden i. Män är ömtåliga i dessa konversationer och det krävs att frisören har byggt upp ett förtroende. Det är bra om frisören vidgar frågan och inte bara pratar om frisyrer utan även om kläder. Om jeans och skor – det ger mycket ledtrådar och konversationen handlar då mer om hela kunden och dess stil. Det är även viktigt att du som frisör är en god förebild som har koll på stil. Män är stolta i dessa frågor och de kommer inte lita på dig om de ser att du själv inte har koll på detaljerna.

Hur pratar man med män om hårväxt, såsom i öron och näsa? –Ja, eller hur berättar man för en man att han rakar sina polisonger alldeles för högt? Alla sådana känsliga frågor är bäst att guida med både vänlig och självklar röst, man bara gör det. Ingen vill ha näs- eller öronhår så det tar man bara bort utan att göra en grej av det. Det är viktigt att ha bra verktyg och en rutin kring att få det gjort smidigt. Män uppskattar att någon “bara gjorde det där” som en självklarhet.

–Ögonbryn däremot är min erfarenhet att män har mycket lättare att prata om och det är bäst att fråga om det är okej att putsa dem. Just ögonbryn är många gånger ett släktdrag de bär upp det stolthet. “Min farfar hade riktigt buskiga ögonbryn” och det skulle vara att ta bort en stor del av någons personlighet att gå på för hårt.

Om du skulle öppna upp verksamhet här i Sverige, skulle det bli en barbershop eller mixad salong? –En mixad, helt klart! Jag gillar att blanda upp och styrkan skulle ligga på klassiska looker. Jag lägger mycket funderingar på vad det är som gör att klassiker blir just klassiker. Vad det är som gör dem så vackra och stilfulla. Hur man gör för att uppdatera en 50- eller 60-talsfrisyr till nutid. Det är ju det som händer på barbershops. De har tagit klassiska frisyrer och uppdaterat dem till moderna frisyrer och det gäller att fortsätta utforska den utvecklingen. Inte stanna upp.

Vem skulle du anställa? –Robert Andersson, definitivt! Han har helt rätt balans, stil och attityd! (Utbildare på Tendenz, reds anmärkning.)

Vad gör du en ledig dag? –Om mina barn är ute på aktiviteter, min fru jobbar och jag hade en hel dag för mig själv skulle jag spela trummor!

Thaddeus

THE MAN BUN

The man bun, den manliga knuten. Vad har du för tankar om den? –Först av allt: jag avskyr namnet! Kvinnor har knut, inte män, så namnet är helt fel. Vi hade gjort bilderna till V76 första kampanj när jag några månader senare satt och kikade på Oscarsgalan. Jared Leto vann och kliver upp på scenen i smoking med håret uppknutet baktill i nacken. Det slog mig att en av våra kampanjbilder hade samma slags uppsättning. Vi hade inte tänkt det som en trend utan vår modell, som är surfare och ville behålla sin längd på håret, såg helt enkelt bäst ut på de bilderna håret var twistat för att få bort det från ansiktet. Jared Leto var verkligen modig när han inför den enorma publik som Oscarsgalan har så rakryggat gick upp på scenen och tog emot sitt pris med håret nonchalant uppsatt med en hårpinne. En chock! Så elegant klädd med en knut i nacken. Det såg nästan ut som att stylisten inte hunnit med att fixa hans hår så de lät det vara som det var, och Jared lyckades bära upp det imponerande bra! Jag älskar det självförtroendet han utstrålade!

–Det som slog mig i funderingen kring det där är att det är nonchalansen som får det att fungera. Vidare har du den rituella aspekten när asiatiska män knyter upp sitt hår i kampsporter. Det behövs en funktion för att det ska fungera på män – att de ska jobba, slåss, eller av någon praktisk anledning behöver få undan håret. I andra sammanhang är det svårare att få det att fungera. Uppsättningen får inte heller vara alltför välgjord, då blir det kvinnligt. Det här är en sådan trend jag tror vi kommer titta tillbaka och skratta lite generat åt. Hur fånigt det kan se ut när det är “för gjort”.

Vaughn får se en bild på Zlatan inför en landskapsmatch där han har håret strikt i en blank knut uppe på huvudet och Vaughn tycker att det funkar bra på Zlatan i den situationen: –Han ska ut på fältet och jobba. Han står inför en viktig uppgift där håret inte får störa, och därför fungerar det. Däremot skulle det inte fungera att dyka upp så på en middag, förklarar Vaughn och påminner om det han nämnde tidigare om stil: Den tunna linjen mellan att bära upp en stil eller att vara påklädd en stil. –Tänk på Björn Borg! Han hade sitt hårband när han spelade tennis och det kändes helt självklart i den situationen eftersom han måste få undan håret. Men han skulle se rätt fånig ut om han dök upp på en middag med det där hårbandet.

Vad är det vanligaste felet män gör i sin grooming? –Att de försöker för mycket eller att de missar saker. Man passar i olika saker när man blir äldre och en sak som fungerade när du var 20 kan se helt fel ut när du fyllt 30. När man blir äldre ändras ansiktet, texturen på håret och färgen. Det gör att man behöver anpassa frisyren till vad som klär ens ålder.

Hur utvecklas du vidare? –Jag fortsätter funderingarna kring vad män behöver i sin grooming och jag funderar också vidare kring vad som är ikoniska looker och vad det är med dem som fungerar. Sedan är jag uppmärksam på omvärlden och försöker sätta ord på vad som intresserar mig och attraherar mig med en look. Är det klippningen, linjerna, texturen eller färgen som gör att något fungerar? Eller är det helheten med kläder och miljö? Lika viktigt är det att fundera på varför något inte fungerar. Vad det är som irriterar när det blir fel. Den här känslan när man till exempel åker tunnelbana och man ser någon som har en frisyr som är helt fel, och det irriterar dig. När man får lust att gå fram och ifrågasätta frisyrvalet. Hahaha, det gör man inte såklart, men det är viktigt att fundera på vad det är som kan få dig irriterad med en frisyr. Att fundera kring dessa saker är ett steg i att hitta sin egen stil. Det ger massor av ledtrådar om vem man är.

Text & foto: Anna Lu Lundholm

 

©Anna_2016-04-07__F2A2355

©Anna_2016-04-07__F2A2383

©Anna_2016-04-07__F2A2387

©Anna_2016-04-07__F2A2414

©Anna_2016-04-07__F2A2427

©Anna_2016-04-07__F2A2451

©Anna_2016-04-07__F2A2482