Tillbaka

Vad tycker kunderna egentligen om sina frisörer?

Mirror Magazine har tidigare tagit upp detta med hur viktigt det är att vi vet hur våra kunder upplever oss frisörer. Därför har vi ställt sju frågor till människor i olika städer och svaren vi fick är tyvärr i linje med vad vi trott. En del kunder är – som vi hoppats på – nöjda, öppna och handlar sina produkter på salongen. Andra däremot motsvarar inte vår bild av hur våra kunder skall vara.

Sju frågor ställda till kunder:

  1. 1. Har du en frisör som du alltid går till?
  2. 2. Är du nöjd med din frisör?
  3. 3. Hur ofta går du till frisören?
  4. 4. Brukar frisören rekommendera nya frisyrstilar för dig?
  5. 5. Brukar frisören rekommendera produkter för hemmabruk?
  6. 6. Var handlar du dina produkter?
  7. 7. Vad avgör ditt val av frisör?


Anna Karlsson, Göteborg.

  • 1. Brukar byta efter en eller två gånger.
  • 2. Blir nästan aldrig det och därför byter jag frisör ofta.
  • 3. Fem till sex gånger om året.
  • 4. En del försöker, men jag vet hur jag vill ha det.
  • 5. Det har hänt.
  • 6. H&M eller Kicks.
  • 7. Försöker höra med bland annat arbetskamrater vart de går om jag tycker om deras hår. Priset är också viktigt.


Lars Kardebo, Göteborg.

  1. 1. Byter frisör nästan varje gång.
  2. 2. De flesta gångerna blir det helt okej.
  3. 3. Det varierar mellan fem till åtta veckor.
  4. 4. Har hänt att någon gjort det, men oftast frågar de hur man vill ha det.
  5. 5. Någon har försökt, men jag handlar allt sådant på ICA.
  6. 6. Som jag sa, på ICA.
  7. 7. Tillgängligheten. När jag bestämmer mig vill jag få det gjort direkt.


Andrea Wikman, Göteborg.

  1. 1. Jag har gått till samma frisör i nästan 20 år.
  2. 2. Alltid. Annars hade jag bytt.
  3. 3. Brukar gå var åttonde vecka.
  4. 4. Till och från. Vi känner ju varandra väl efter så många år.
  5. 5. Ja, alltid.
  6. 6. Det allra mesta hos min frisör.
  7. 7. Bra bemötande och duktig frisör.


Jonas Pettersson, Linköping.

  1. 1. Alltid samma.
  2. 2. Absolut. Han är grym.
  3. 3. Mellan fem och sju veckor.
  4. 4. Små förändringar kanske.
  5. 5. Han brukar berätta vad jag behöver.
  6. 6. Köper fibervax av honom och schampo i affären.
  7. 7. Måste vara duktig, det är det viktigaste.


Lina Larsson, Linköping.

  1. 1. För det mesta blir det samma.
  2. 2. Ganska.
  3. 3. Fyra till fem gånger om året.
  4. 4. Jag vet hur jag skall ha det, men det händer att hon tycker annat.
  5. 5. Tycker att frisörer alltid tjatar om att man skall köpa.
  6. 6. Inte hos frisören, det är för dyrt.
  7. 7. Det får inte vara för dyrt.


Oskar Larsson, Stockholm.

  1. 1. Egentligen inte, men det senaste året eller så har jag hittat en som jag ändå börjar känna mig bekväm hos!
  2. 2. Jag har alltid haft svårt att gå till frisören, som så många andra … men min nuvarande är i alla fall trevlig, så det är positivt!
  3. 3. Typ en gång var 5e månad …
  4. 4. Inte om jag inte särskilt ber om det, och det har knappast hänt vad jag kommer ihåg, än.
  5. 5. Japp det händer, och jag är lättövertalad, brukar ibland (sällan) köpa någon burk av något som jag senare inser att jag inte riktigt behövde.
  6. 6. På nätet faktiskt, fast det senaste 1,5 åren har jag inte använt några produkter alls … inte ens schampo. Funkar jättebra så länge man tvättar med vatten och hårt tryck i kranen varje dag (tips!).
  7. 7. Mest stämningen på stället, det måste vara avslappnat och trevligt. Sen spelar faktorer som läge och hur länge de funnits in, även rykte till en viss del!


Carolina Jönsson, Linköping.

  1. 1. Går alltid till samma salong, men till olika frisörer.
  2. 2. Tycker att alla frisörer där är duktiga.
  3. 3. Sex till sju veckor.
  4. 4. De har alltid nya idéer, tycker jag.
  5. 5. Det sker nästan aldrig.
  6. 6. På Kicks, Apoteket eller på nätet.
  7. 7. Först att de är duktiga och sen att de är trevliga.


Helena de Brun, Stockholm.

  1. 1. Ja, jag går till en fast frisör och jag har gått till henne i cirka tio år.
  2. 2. Jag älskar min frisör!
  3. 3. Jag brukar gå cirka varannan månad, ibland går det tre månader emellan gångerna.
  4. 4. Nej, bara om jag frågar om tips.
  5. 5. Nja, det har hänt,men bara om jag frågar om tips.
  6. 6. Jag handlar schampo och balsam i matbutiken. Jag vet att det inte är att rekommendera, men jag är i ”den onda cirkeln” att tvätta håret varje dag, så det blir billigare, även fast jag vet att om man har ”bättre” produkter från salonger så behöver man inte det.
  7. 7. Anledningen till att jag älskar min frisör är att hon är lyhörd för vad jag är ute efter och resultatet har alltid varit exakt enligt mina förhoppningar och förväntningar. Att hon är världens härligaste person är en superbonus!


Gerd Holmkvist, Linköping.

  1. 1. Har gått till samma frisör i fyra år nu. Dyr, men bra.
  2. 2. Jättenöjd. Hon utbildar sig hela tiden.
  3. 3. Har halvkort hår så jag behöver gå var sjätte vecka.
  4. 4. Det gör hon ofta. Hon har alltid nya idéer.
  5. 5. Hon berättar alltid vad hon tycker jag behöver.
  6. 6. Produkterna hos min frisör är väldigt dyra, så jag handlar där ibland och så lite billigare på nätet ibland.
  7. 7. Måste vara duktig och få en att känna sig välkommen. Priset är viktigt men inte avgörande.


Hanna Ljungberg, Linköping.

  1. 1. Är inte härifrån, så på de snart tre åren jag studerat här har jag varit hos en massa frisörer för att prova mig fram.
  2. 2. Har hittat en nu som jag känner mig nöjd med.
  3. 3. Åtta till tio veckor.
  4. 4. Den jag hittat nu gör det.
  5. 5. Har inte varit många som gjort det.
  6. 6. Handlar det jag vet är bra, fast på nätet, där man hittar det betydligt billigare.
  7. 7. Det viktigaste för mig är nog att frisören är intresserad och bryr sig.


Angelica Klingberg, Stockholm.

  1. 1. Jag har en frisör som jag föredrar om hon har några tider, men hon är ganska dyr, så ibland väljer jag någon annan som känns pålitlig.
  2. 2. Ja, det är jag, hon är jätteduktig.
  3. 3. Lite för sällan. Kanske fyra gånger per år.
  4. 4. Nej, vi brukar göra ungefär som vanligt.
  5. 5. Ja, det gör hon.
  6. 6. Oftast hos frisören, men även på internet.
  7. 7. Jag går på rekommendationer.


Linea Matei, Stockholm.

  1. 1. Nej, inte sedan jag flyttade hem från London. När jag bodde där var jag noggrann med valet och det var framförallt priset och att det blev snyggt som avgjorde vem jag gick till. Nu är det min mamma eller min syster som klipper mig. De är inte frisörer, men riktigt duktiga ändå.
  2. 2. Väldigt nöjd!
  3. 3. Jag har ju kort frisyr så det blir en gång i månaden.
  4. 4. Vi varierar min korta frisyr ganska ofta.
  5. 5. Ja, min syster har full koll på hårprodukter så hon delar alltid med sig.
  6. 6. På varuhus.
  7. 7. Det får inte vara för dyrt, för då har jag inte råd att gå till frisören. Sedan är det jätteviktigt att frisören förstår mitt hår och mina önskningar.


Olle Petersson, Stockholm.

  1. 1. Ja, jag har en frisör jag alltid går till.
  2. 2. Jag är ganska nöjd med min frisör.
  3. 3. Jag går till frisören ungefär varannan månad.
  4. 4. Nej, det har aldrig hänt.
  5. 5. Nej, det har heller aldrig hänt.
  6. 6. Schampo handlar jag i vanliga butiker. Vax handlarjag hos frisören, för jag har hittat en sort jag gillarsom jag alltid håller mig till. Så det är det som avgör.
  7. 7. Hur pass bekväm man känner sig med sin frisör och pris.


Malin Walldén, Stockholm.

  1. 1. Ja, nu har jag det. Och hon jag går till nu är den första jag går tillbaka till. Annars har jag bytt efter varje klippning, men hon jag går till nu har jag varit hos flera gånger.
  2. 2. Ja, överlag är jag nöjd. Ibland blir det inte riktigt som jag har tänkt mig, men det kan lika gärna handla om att jag är dålig på att förklara, och det blir alltid fint.
  3. 3. Olika, men kanske var sjätte till åttonde vecka ungefär.
  4. 4. Nja, inte frisyrer direkt. Hon vet att jag vill ha mitt hår långt, men hon ger gärna förslag på färg/slingor som hon tror passar mig.
  5. 5. Ja, ibland. Hon förklarar i alla fall alltid vad hon använder i mitt hår, och att om jag vill så kan jag köpa det.
  6. 6. Ibland på salongen och ibland i vanliga affärer. Valet avgörs av erfarenhet,viljan att testa nytt och rekommendationer.
  7. 7. I det här fallet var det att salongen ligger nära mitt jobb. Nu går jag tillbaka för att min frisör är bra och trevlig, vilket gör att besöken är roliga!


Camilla Björkenmark med sonen Gabriel, Stockholm.

  1. 1. Ja, det har vi. Jag och min son som är elva år går alltid tillsammans till samma frisör.
  2. 2. Absolut!
  3. 3. Oj, det är nog varannan månad ungefär.
  4. 4. Hon frågar hur vi vill ha det och jag vill oftast ha ungefär samma, medan min son är mer öppen för förändringar.
  5. 5. Ja, det brukar hon göra.
  6. 6. Jag litar fullt på min frisörs rekommendation och handlar alltid hos henne och det blir alltid bra.
  7. 7. Det som avgör är att frisören är ödmjuk och lyssnar på önskemål från både mig och min son. Ett plus att de är duktiga på att även klippa barn på ett sätt så att de också tycker frisörbesöket blir roligt. Att gå till frisören är lyxigt och känslan av att bli ompysslad är viktig. Sedan tycker jag även att salongens atmosfär är viktig, liksom att servicen är bra. Man vill känna sig välkommen!


Som vi ser av svaren är det väldigt stor skillnad på hur kunder upplever frisörer. För en del är det väldigt noga med att gå till en duktig frisör, som även är socialt begåvad. För andra spelar detta ingen roll alls.
Vissa kunder känner att frisören hela tiden är engagerad och föreslår förändringar, medan andra aldrig upplever detta.
Några handlar produkter hos frisören och några på nätet, medan flera handlar produkterna i olika affärer. För flera är priset avgörande, men för andra inte alls.
Det är nog viktigt att man som frisör försöker ställa sig på sidan om sig själv och sin salong och försöker se allt med kundens ögon. Det är ju ändå dem det är så viktigt att attrahera.

Text: Jörgen Edström
Foto: Anna Lu Lundholm