Tillbaka

Vad har hänt med Grazette?

Det har nu gått en del år sedan Mirror sist gjorde ett reportage om Grazette. Då satt jag ner med Hans Algeskog för att få veta hans tankar om hur framtiden för företaget skulle se ut. Hans hade då en del idéer och jag vill nu veta hur det har gått med dessa. Denna gång träffar jag, förutom Hans, också Linda, Joakim och Jenny-Ann för att få reda på vad som hänt med Grazette.


Den första jag vänder mig till är Linda Beronius. Linda har en gedigen bakgrund i frisörbranschen, vilken jag ber henne berätta lite mer om.

-Jag drev egen salong från 1991 till 2010 med som mest 17 anställda samtidigt. Jag är frisörmästare och har en fil kand i pedagogik och har arbetat som tekniker och frisörlärare. Nu har jag också uppdraget som art director för Intercoiffure Sverige. Men framför allt är jag education och marketing manager för Grazette of Sweden. (Linda driver också bloggen hairgarden.se.)

Vad har du för spännande att berätta om vad som händer med Grazette framöver? -Närmast nu ligger lanseringen av ProCortexx och jag skall strax lämna er för att plåta modeller för A/W 15-16, vår trendkollektion som är baserad på tre olika teman. Jag samarbetar där med Daniel Scott, som gjort alla klippningar innan jag färgsatt samtliga modeller och så har vi hjälp av Robin Verner för makeupen. I augusti har vi Hairgarden på Gotland och i september åker vi till Spanien för ett kundevent. Vi kommer även att ha flera produktlanseringar under hösten och sen kommer det också att ännu mer synas att vi älskar hår och hårfärg under hösten.

Där rusar Linda iväg till modeller som väntar och jag vänder mig till Joakim Ahrnberg och ber honom berätta lite om sig själv och sin roll i företaget. -Jag har varit i branschen sedan 1998 och har en 40 veckors utbildning i sälj, data och marknadsföring, plus tidigare erfarenhet som egen företagare. Sedan 2014 är jag försäljningschef på Grazette.

Vad tror du händer i frisörbranschen framöver? -Jag ser framtiden som positiv, i alla fall när jag tittar på vår verksamhet. Det kommer att ske stora förändringar i säljarrollen framöver. Intresset bland kunder för rena, mer eller mindre, ordermottagare är redan idag obefintligt och därför måste säljarrollen anpassas efter marknaden. Nätet exploderar och inom ett par år kommer merparten av våra kunder att  beställa sina varor den vägen. Detta är något vi verkligen arbetar på.
Vi sköter idag allt själva, från produktens framtagande till att den finns hos frisören. Vi ökar också exporten och produktionen av Private Brands och våra resultat ökar från år till år. Jag tror vår styrka är att vi är ett svenskägt företag som är frisörlojala och i och med att vi har korta beslutsvägar, är vi flexibla för våra kunders önskemål.

Nästa person är Jenny-Ann Höij, kemist och ansvarig för Private Brands.

Berätta vad du gör och vad som händer med ditt område? -Jag är utbildad kemist och började på Grazette 2006, där jag är en av två kemister och sen jag började har det verkligen hänt massor med företaget vad gäller nya produkter. I och med att vi har allt i huset är vi flexibla och snabba när det gäller att ta fram nya produkter. Som nu när vi, efter cirka ett års arbete, lyckats ta fram ProCortexx som vi börjar sälja under senvåren. Det är en produkt som stärker håret framför allt vid kemiska behandlingar och genom vårt leveranssätt når djupt in i hårets kärna. Det är ett system i tre steg och vi hoppas att frisörer skall uppleva att detta är lika bra som vi gör. Naturligtvis har vi haft hjälp av frisörer för tester.

Vad upplever du som er styrka? -Först och främst finns allt här i huset och vi har daglig kontakt med alla och inte minst de säljare som hela tiden möter frisörer och tar del av deras önskningar. Sen är vi som sagt snabba på att ta fram produkterna, från idé till verklighet.

Nu är det dags att prata med Hans och vi blir sittande under några timmar. Hans är alltid intressant att lyssna på och han har mycket tankar på hur det varit och inte minst vad som skall komma.

Ge mig lite bakgrund först! -Grazette startades 1974 som ett litet leverantörsföretag på västkusten och redan 1976 tyckte de att det var läge att ta in en säljare. Vid den tiden arbetade jag i en mattaffär och när jag en dag satt ensam och åt lunch läste jag dagens tidning och hamnade på sidan för platsannonser. Där såg jag att Grazette sökte säljare och jag tyckte själv att jag var en bra säljare och att frisörbranschen kändes kul. Nu gällde det bara att övertyga företaget om detta också och efter ett par möten var jobbet mitt. Från den dagen har jag älskat frisörbranschen och framförallt frisörerna som arbetar i den.
När företaget växte över Sverige var detta genom återförsäljare och när jag blev tillfrågad om att bli försäljningschef tackade jag nej. Jag ville hellre bli återförsäljare i Göteborg med omnejd och driva i egen regi och det gick riktigt bra. I augusti 1988 blev jag en av fem delägare. Sedan 2006 är jag ensam ägare av Grazette och har drivit det själv sedan dess.

Måste vara kul att ha varit med på hela resan? -Ja, man känner ju till hela företaget och även många av kunderna riktigt väl. Förutom ett par år i början då jag tog över själv har det varit en fantastisk utveckling och jag har haft fantastiska medarbetare som lika mycket som mig haft en vilja att driva Grazette framåt. Vi har de senaste åren lyft vår image rejält och det märks bland frisörerna. I dag känns det som att vi går på rätt väg.

Ni har växt rejält. Vad omsätter Grazette idag?
-För 2015 räknar vi med 66 miljoner och det är en ökning med 10 miljoner bara de två senaste åren.

Hur många anställda är ni? -43 stycken varav 14 säljare, 1 för exporten och det är 15 i produktionen och lagret.

Vad är er mest sålda produkt? -Det är Neccin som är en hårbottenaktiv serie.

Hur stor yta förfogar ni över här?
-4000 kvadratmeter och då tar lager och produktionen en massa yta. Vi har idag sju fyllningslinjer.

Ni exporterar också. Till hur många länder? -Nu finns vi i nio länder där de nordiska utgör merparten av försäljningen. Vi försöker ju hela tiden att få slutkunderna att få upp ögonen för våra produkter och jag kan avslöja att vi säljer travel size till SAS och Color Line. Det är 30 miljoner som åker med dessa varje år, så det blir en bra exponering. Detta gynnar försäljningen i de nordiska länderna.

Nu vill jag att du berättar om Kina!
-Ja, efter tre och ett halvt års slit med att först hitta rätt partner och att ta sig igenom alla instanser där, är vi nu i full gång i Kina. Vi började för ett tag sedan med att skicka fyra pallar. Det kallade de för en provorder och nu är den första stora containern framme i Kina, en är på väg dit och i hamnen står två som väntar på att skickas. Den som redan är framme innehöll 18 000 stora flaskor och tog oss 60 timmar att producera.

Hur är prisbilden i Kina? -När det gäller det vanliga XL-schampot kostar de runt 130 till kund i Sverige, men i Kina ligger priset på 150. Det bor 1,4 miljarder i Kina och 400 miljoner av dessa har en standard som kan jämföras med vår, så underlag finns det utan tvekan. Vi kommer till att börja med att finnas på 300 exklusiva varuhus i 32 städer och företaget vi arbetar med är gigantiskt stort, så det finns stora möjligheter att detta växer rejält.

Kommer ni att klara produktionen om detta smäller till ordentligt? -Ja, vi har som jag tidigare sa byggt ut rejält och har sju fyllningslinjer, så det skall vi klara.

Private Brands har också vuxit har jag hört? -Ja, idag är det ett enormt intresse för detta och vi producerar åt många vitt skilda kunder. Jag kan nämna en och det är Sankt Jörgen Spa här i Göteborg och det är kul att vi kan samarbeta med dem.

Innan vi avslutar är Hans väldigt noga med att poängtera att Grazette även i fortsättningen kommer att vara frisörlojala och att fortsätta utveckla produkter som just frisörer och deras kunder efterfrågar.
Ja, det har verkligen hänt något med Grazette sedan sist och hela företaget andas stor optimism inför framtiden.

Text: Jörgen Edström