Tillbaka

TONI&GUY!

Med hundratals salonger världen över är Toni&Guy idag en av giganterna i frisörvärlden och med alla sina akademier har de utbildat hundratusentals frisörer.

Simon-final[2]

Det är 53 år sedan bröderna Toni och Guy Mascolo öppnade sin första salong i södra London. Efterhand tillkom även två bröder till, Anthony och Bruno och imperiet växte. Denna historia har Mirror tidigare skrivit om under 2013.

I Sverige finns Toni&Guy på Hornsgatan i Stockholm och där träffar vi Simon Raby som är Creative Director.

Det är ingen dålig utveckling T&G haft världen över och det är en imponerande stor salong ni har här i Stockholm? –Vi flyttade ju salongen drygt 100 meter för några år sedan till dessa öppna lokaler och här är vi 35 som arbetar i salongen. Sedan har vi ordentliga utrymmen för vår akademi, så här finns allting vi behöver faktiskt.

Du kommer ju själv från London. Hur upplever du skillnaden i modet? –Just nu är det betydligt vanligare med kort hår i London än här. Men mode flyttar sig snabbt idag och Stockholm är en trendig stad som verkar ha lite olika stilar beroende av stadsdel.

Hur stor del av er kundkrets är män idag? –Mäns grooming växer så det knakar just nu och vi har mellan 35–40 procent män bland kunderna. Män vill ju ha betydligt tajtare hår idag och det gör användningen av klippers betydligt större. Ingen får dock använda sig av dem innan de lärt sig att hantera dem på rätt sätt.

Vad upplever du att unga nyutbildade frisörer har för kunskapsnivå idag? –Den är väldigt olika. Det handlar om individen till största delen. Vill man vara en bra frisör kan man inte förvänta sig att någon annan skall fixa det, man måste också arbeta hårt själv för att komma någonstans. Många yngre kommer med nya idéer och det tillför massor som inte minst vi lite äldre behöver för vår utveckling. Jag tycker det är bra när man samlar på sig nya tankar och tycker det är bra när ungdomarna vill ge sig ut och resa. Då upplever de nya saker och får nya intryck och när de förhoppningsvis kommer tillbaka har de större chans att utvecklas, plus att de nog uppskattar det som fungerar bra hemma.

Ni utbildar ständigt frisörer. Vad krävs för att vara en bra lärare? –Passion är det allra viktigaste, utan den kan man aldrig lära ut på rätt sätt. Passionen är viktigare än alla olika poäng i pedagogik.

Ni gör en massa utbildningar och visningar, berätta? –Dels har vi våra egna kurser här på akademin, men också för olika märken och då framförallt för L’Oréal. Vi arbetar också med LabelM som är Toni&Guys eget märke.

Hur ser du framtiden för T&G i Sverige? –Vi skall fortsätta att utveckla verksamheten och då inte minst vår akademi. Till skillnad mot tidigare finns det idag en crossover mellan olika läror, vilket är kul och utmanande.

Toni&Guy Stockholm drivs väldigt professionellt med stora influenser från London och det känns lite osvenskt. Här finns det en vilja till ständig utveckling och prisnivån ligger mellan 550 till 950 kronor för en klippning.

Hur mycket arbetar du själv med kunder idag? –Just nu ingenting då jag opererat benet, men annars cirka 50 procent. Att börja klippa efter en så lång frånvaro gjorde att jag först kände mig lite orolig för att hålla i saxen igen.

Hur stor del av er omsättning kommer från försäljning? –Alldeles för liten. Detta är absolut en sak vi kan förbättra oss i.

Hur tycker du att kundernas krav har förändrats? –Idag skall vi kunna allt det alla kunder önskar, inte bara vad vissa kunder vill. Det är kunden som betalar och de har rätt att förvänta sig det av oss.

Läs mer om Toni&Guy på: www.toniandguy.se

Text: Jörgen Edström
Foto: Anna Lu Lundholm

 

©Anna_2016-03-09__F2A1291

©Anna_2016-03-09__F2A1309

©Anna_2016-03-09__F2A1338

©Anna_2016-03-09__Q8C2344

©Anna_2016-03-09__F2A1360

©Anna_2016-03-09__Q8C2292

©Anna_2016-03-09__Q8C2279

©Anna_2016-03-09__F2A1347