Tillbaka

Toni & Guy, en jätte i frisörbranschen!

Detta är en liten historia om några italienska bröder som mer eller mindre tog över frisörbranschen worldwide.

Toni & Guy har under en lång tid varit kända som pionjärer och innovatörer hos alla i frisörbranschen. De förändrade först helt Englands syn på hår och hårmode, då de förenade mode med hår på ett helt nytt sätt.

1963 startade Toni och Guy Mascolo sin lilla salong med två platser i Clapham, söder om London. Idag är man en världsomspännande koncern med fler än 1 000 salonger och 9 000 anställda. Man omsätter på detta ofattbara 2,4 miljarder kronor årligen och Toni & Guy är världens mest kända salongsnamn. Idag har man dessutom 47 tekniska akademier som utbildar och inspirerar fler än 100 000 frisörer varje år världen över.

Toni & Guy på Hornsgatan i Stockholm drevs under många år framgångsrikt av Steve Terry. Sedan han lämnade är Simon Ruby den som driver salongen och akademin tillsammans med Karin Jones-Quartey och teamet. Denna salong och akademi flyttade under hösten 2010 verksamheten 75 meter längre in på Hornsgatan till nya, fräscha och ljusa lokaliteter.

Vi träffar Simon inne på ett litet kontor bakom salongen.

Hur känns det i de nya lokalerna? Helt fantastiskt bra. De gamla kändes i slutet lite slitna och mörka. Dessutom var lokalerna lite svårarbetade för vår verksamhet, men nu har vi stora hela ytor, ett helt annat ljus tack var de stora fönstren och här är allt integrerat i salongen. Akademin ligger ju en trappa upp och genom en glasvägg känns det som den är en del av salongen.

Hur många platser har ni? 24, men det känns inte speciellt tätt tack vare att det är 6+6+6+6 platser och kunderna känner hela tiden att de befinner sig i en betydligt mindre salong. Dessutom har vi 14 platser på akademin.

Ja, ni har verkligen lyckats utnyttja ytan maximalt. Har ni ritat allt själva? Nej, detta hade vi nog inte klarat av att få till själva. Vi har haft en duktig arkitekt som fått till det åt oss.

Hur många frisörer är ni i dag? Vi är 25 frisörer.

Hur fungerar verksamheten efter flytten? Det blir ju alltid lite turbulent när man gör stora förändringar, men med tanke på flytten och att vi har lite ny personal känner vi att det sätter sig bättre och bättre vecka för vecka.

Vilka öppettider har ni? Vardagar 9–18 och lördagar 9–17.

Ni har en uttalat differentierad prislista. Berätta om den!
Ja, den lägsta nivån är för en stylist som tar 470 kronor för en klippning och sen är det fyra steg upp till artistic director som tar 770 kronor och hos en creative and managing director blir priset 870. Detta är ett bra sätt för frisörer att växa inom företaget, bli mer bokade och kunna tjäna mera. Då man fyller sina listor på en viss prisnivå flyttas man upp till nästa. På detta sätt blir det lättare för en nyanställd att bygga upp en kundkrets, då priset är lägre.

Akademin är nybyggd. Vad blir det för utbildningar där? Vi börjar i augusti igen med 30 veckors grundutbildning. Då går eleverna full tid, så det blir mellan 1 100 och 1 200 timmar. Vi kommer också att erbjuda utbildning för dem som har kunskap men behöver fräscha upp den och det kan till exempel vara någon som varit borta från yrket en tid. Sen kommer vi också att ha helger med avancerad klippning och photoshoot. Dessutom blir det olika utbildningar för vår samarbetspartner L’Oréal. Vi gör ju dessutom olika uppdrag åt dem utanför salongen också.

Ni har en stor försäljningsavdelning. Är försäljningen en viktig del av er verksamhet? Absolut. Cirka 20 procent av vår omsättning kommer från försäljningen vilket vi gärna ökar på, trots att det vid en internationell jämförelse är riktigt bra. Vi arbetar med Kérastase, Label.m, L’Oréal och Toni & Guy produkter och enligt mig skall kunden ha med sig de produkter de blir rekommenderade av frisören. Detta är viktigt på många sätt, inte minst för att de skall kunna ta hand om sin frisyr mellan besöken hos oss.

Vad har du för önskningar inför de kommande åren? För detta året vill jag att verksamheten här på Hornsgatan sätter sig riktigt bra och på sikt vill vi öppna fler salonger i Stockholm och på andra platser i Sverige. Dessutom är det viktigt att alla våra medarbetare känner att hos oss är det teamet som gäller, om vi skall utvecklas.

Det känns som att Simon och de övriga i teamet hos Toni & Guy har hittat hem i de nya lokalerna och av kundantalet att döma så har även de hittat hem.

Tillbaka lite till bröderna Mascolo, det de startade och framförallt den framgång de haft. De har startat upp ett flertal olika märken och bland de som finns kvar hos dem finns Label.m, Toni & Guy och Model Me. De har också en serie med elektriska produkter, ett eget magasin och en egen tv-kanal. Toni & Guy är dessutom sedan 2004 officiell sponsor på London Fashion Week. Toni & Guy har vunnit nästan alla priser och utmärkelser som finns och dessutom har Toni Mascolo fått OBE (Officer of British Empire) för sina insatser i frisörbranschen. I tacktalet sa Toni: ”Jag är hedrad att ta emot denna utmärkelse från Hennes Majestät Drottningen för mina insatser för frisörbranschen i England. Särskilt då jag kom till England med min familj i början av sextiotalet från Italien. Jag är glad över mitt val av yrke och känner tacksamhet mot det.”

En intressant liten saga om hur det kan gå, en saga om hur två bröder i en liten salong 1963 lyckats få till en miljardindustri fram till idag. Kul också att få en inblick i den idag enda Toni & Guy-salongen i Sverige.

Läs mer på: www.toniandguy.se

Text: Jörgen Edström