Tillbaka

STÅ STARK!

VILKEN HÅLLNING HAR DU?

Vi föds alla med olika form på våra ryggar och axlar. En del av oss är rundare i ryggen medan andra är rakare. Detsamma gäller för svanken, en del har mycket svank medan andra har nästan ingen alls. Vi ärver alltså mycket av vår hållning från våra föräldrar. Det som sedan påverkar detta arv är vår livshållning; träning, kondition, arbete och psykiskt tillstånd.

Om vi tittar lite närmare på arbetets påverkan, och då frisörernas (som är en mycket tacksam grupp att studera i och med att de har en specifik arbetsbelastning) i synnerhet, så framkommer följande:

Frisören arbetar ständigt med armarna i ett höjt läge framför kroppen, ofta i axelhöjd. Detta leder till korta bröstmuskler och ett svagt skulderparti med alltför separerade skulderblad. Axlarna åker ofta upp mot öronen och man känner av spänningar och smärta i nacke samt musklerna runt axlarna.
Förr stod frisören oftast hela dagen, men idag kan arbetsbelastningen minska delvis om man använder sin frisörstol. För dem som inte försöker variera sin arbetshållning mellan stående och frisörstolen så finns naturligtvis en uppenbar risk att man, om man står/sitter i samma position hela dagarna, felbelastar både rygg och bäcken.

Jag kommer i kontakt med Laila Hermansson på salong Laila & Björn i Göteborg. Laila har arbetat som frisör i över 50 år. Hon har alltid varit mån om att röra på sig. I samband med en bilolycka för tolv år sedan skadade hon dock nyckelbenet och fick därefter problem med sin nacke. För sex år sedan kom hon i kontakt med träningsformen pilates och började träna för en egen personlig tränare. Jag träffar Lailas PT Jasmin Salhi på Pilates Complete i Göteborg. Tillsammans går vi igenom Lailas första hållningsanalys samt den senaste hon gjort i år. På sex år har Laila gått från att vara väldigt framåtroterad i axeln, så att hon såg kutig ut i bröstryggen, till att idag ha ett helt neutralt skulderparti. Hon hade väldigt tighta höftböjare för sex år sedan, vilket fick henne att se svankig ut, men idag har hon även ett mer neutralt bäcken. Hennes kroppskännedom har ökat avsevärt.

För att uppnå en bra hållning så gäller det att vi skapar balans i kroppen, att framsidan får vara lika stark som baksidan, samt att bröstkorg och bäcken balanserar som två skålar på varandra. Att vara lite stel är i sig inte farligt, men problemet är ofta att man kompenserar detta genom att utveckla överrörlighet någonstans, exempelvis i ryggen. Om ryggen överarbetas och överrörlighet utvecklas så är sannolikheten stor att ryggskott och diskbråck inträffar.

Den fåfänga aspekten: Frisören lägger ofta stor vikt vid sitt yttre; rätt frisyr, färg, kläder och make up. Men hur mycket av budskapet går fram om hållningen är som en hösäck? En god hållning utstrålar självförtroende.

Den lite tyngre livsinvesterande aspekten handlar ju om att vi vill hålla så länge som möjligt. Att konstant felbelasta sin kropp leder till att man sliter på leder och ligament med värk som ovälkommen bonus. När vi har en ideal hållning så använder vi minsta möjliga energi. Skelettet är vår stötdämpare i kroppen, med hjälp av muskler håller vi vår stötdämpare på plats. Har vi inga muskler som stabiliserar stötdämparen så faller den så sakteliga ihop.

Endast tio procent av vår befolkning har vad vi skulle klassificera som en god hållning. 90 procent av alla människor har alltså en hållning som avviker från idealet. Hur kan detta komma sig? Eller – kanske mer intressant – vad kan vi göra åt det?

Medvetenhet är naturligtvis första steget mot en förändring. Att våga se sig själv utifrån och ha kraft nog att göra något åt det. Att träna i allmänhet är naturligtvis en god början, men att träna rätt för just din hållningstyp är naturligtvis ännu bättre. Börja med att ta reda på vem du är. Svankig? Kutig? Eldgaffel? Hösäck? Gamnacke? Militärisk hållning? Starkast på framsida eller baksida? Hos de flesta STOTT-licensierade pilatesinstruktörer i Sverige kan du idag boka en hållningsanalys, en bra början på vägen mot en god hållning.

Text: Linda Martina