Tillbaka

Sotlugg & Linlugg!

Mirror_nr_4_2016-32

En salong döpt efter en norsk barnbok.

Denna salong startades i Gävle 1994 och drevs de första åtta åren med åtta hyrstolar men sedan 2002 finns här endast anställda.

Efter en del ändringar i ägarstrukturen äger idag Jenny Nordqvist majoriteten och hennes kompanjoner Pernilla Kilgren och Anna Hallebrand resten. De första åren fanns salongen i andra lokaler innan de i januari 2016 flyttade in i sina drömlokaler. I dessa lokaler har under många år Riksbanken huserat och det finns så mycket som minner om den tiden med stuckaturer, valv, pelare och ett marmorgolv ända från 1879. En lite högtidlig miljö, som dock bryts av med betydligt modernare inslag som till exempel en vägg målad med Street-art och en hel del nyare stilar. Jag sitter ner med Jenny för att få en liten inblick i den stora förändring de genomgått och då inte minst i de nya lokalerna. –Att göra en sån här stor förändring är lite som att bli med barn. Spännande.

Ni har gjort stora förändringar sedan flytten? –Vi hade börjat redan innan men allt blev tydligare  och enklare när vi flyttade in här, då allt kändes som på nytt. Vi arbetar idag med experter på olika områden och i styrelsen finns en varumärkesexpert och en ekonom. När man skall driva företag tror jag att en viktig del är att förstå att man inte kan allt själv, utan att man behöver andras kunskap. Jag har läst olika avhandlingar om företagande och jag försöker bryta ner hur stora företag tänker och arbetar ”till det lilla”. Just detta med att vara företagare innebär att faktiskt driva sitt företag. Det är nyckeln om man vill ha framgång.

Hur många är ni idag? –Vi är elva stycken anställda, varav ett par inte helt färdiga frisörer.

Hur mycket tid lägger du på företaget kontra frisörarbete? –Två och en halv dagar av varje, men jag känner att jag behöver mer tid att just driva företaget, så jag försöker öka den tiden. Att ha tid för planering och utveckling och att få tid för till exempel PU-samtal kräver tid. Det är inget man klarar av att göra ”lite vid sidan om”.

Ni har gjort stora förändringar. Berätta? –Vi förstod att för att kunna utveckla verksamheten var tvungna att göra något nytt och vi kom fram till att vi behövde paketera alltihop. Restauranger har alltid varit en förebild med sina olika menyer och vi blev glada när Wella visade oss sitt koncept, vilket var exakt vad vi letat efter och det passade oss perfekt. Vi har därigenom något vi kallar Style Selection. Kunderna får av oss ett frågeformulär, så att vi lättare skall kunna skapa oss en blick av deras personliga stil. Det ger oss en större förståelse för vem kunden är och det ger oss möjligheten att lättare förstå kundens önskemål. Resultatet av denna enkät ligger som grund vid konsultationen där kunden får en personlig trendanalys, där denne kan ta del av varje steg i behandlingsprocessen. Få information om hemmavård och styling, samt få ett maxpris på sitt besök och med ett maxpris kan kunden slappna av och inte behöva bekymra sig för slutpriset. De olika stilarna i Style Selection är:
1. Luxorious Illuminista, Livsnjutaren.
2. Active Simplicity, Okomplicerad.
3. Instatic Dramatic, Trendsetter.
4. Innocent Radiation, Medveten.
5. Clean Perfection, Perfektionisten.
6. Quick & Neat. Tidseffektiv.

–Sedan har vi något vi kallar för Upgrades som är en mängd tillägg. Som till exempel Glossing, Color Fresh, Treat me, och så vidare. Det är merbehandlingar vi tar 250 kronor styck för. Det viktiga är att vi hela tiden kan mer. Att vi kan erbjuda mer. Det måste vara en skillnad på oss och de som enbart har ett lågt pris. Vi måste leverera hela tiden, alltid. Kunden skall alltid vara i centrum.

Hur har kunderna reagerat på dessa förändringar? –Vi har haft ett enormt bra gensvar från dem och ingen har reagerat på att vi höjt priserna. Det gäller att få kunden att känna sig speciell och för oss att förstå att kunden äger den tid de betalar för. Vi märker det på att vi ökar månad för månad sedan i januari när vi började paketera, men vi började vår resa redan för tre år sedan.

Hur går det då för er? –Vi har senaste året haft en omsättning på drygt sex miljoner kronor och gör en vinst på sjuhundra tusen.

Hur lyckosamma är ni med försäljningen? –Den har ökat men inte till den nivån vi vill ännu.

Efter ett mycket inspirerande möte med Jenny i en lika inspirerande miljö slår det mig att det måste finnas bra förebilder för andra att följa efter. Sotlugg & Linlugg är just det, ett genomtänkt företag med lika genomtänkta ägare. Ägare som har förstånd att anlita experter som kan sådant man inte själv behärskar. Hoppas fler tar efter detta och vi vill också bjuda på en mängd inspirerande bilder från de gamla Riksbankslokalerna.

Vill ni veta mer om Sotlugg & Linlugg kan ni följa dem på www.sotluggolinlugg.se 

Text: Jörgen Edström
Foto: Anna Lu Lundholm

 

Mirror_nr_4_2016-33

Mirror_nr_4_2016-34

Mirror_nr_4_2016-35

Mirror_nr_4_2016-36

Mirror_nr_4_2016-37