Tillbaka

Rudi Lewis för Oribe

Den rutinerade hårstylisten Rudi Lewis hade en riktigt intensiv ”fashion day” under modeveckan då han jobbade för Oribe och stod för hårstylingen till tre visningar samma dag. H&M, AltewaiSaome och Cheap Monday. Jag tog mig backstage till guldrummet på Berns där jag fick en liten pratstund med Rudi medans det preppades för AltewaiSaome och trots den innehållsrika dagen var Rudi lugnet själv.

Du jobbar mycket på visningar och modefotograferingar som frilansande hårstylist – hur ser en jobbvecka ut för dig? –Det varierar, men via mina agenter, som finns i Paris och New York, får jag uppdrag över hela världen. Jag pendlar mycket mellan New York och Stockholm. Jag bor här i Sverige med min svenska flickvän.

Det är andra säsongen du jobbar för AltewaiSaome, berätta om uppdraget. –De är väldigt nutida och jag gillar enkelheten i deras kollektioner. De är moderna och stilistiska på samma gång. Man överanvänder ofta ordet ”stylish” inom modevärlden men för AltewaiSaome blir det helt rätt. De är inte retro som så många är. De tänker istället framåt vilket gör dem väldigt intressanta. Looken vi gör idag har en strävan efter ”obesvärat chic”. Det ska nästan se ut som att modellerna har gjort sin egen styling, men med en twist. En aning mer polerat. Vi ville få bort håret från ansiktet så att kindben och ansiktsdrag mejslades fram. Vi lyfter och lägger lite höjd på håret samtidigt som vi har tajta sidor så att ansiktet förlängs. Vi förändrar därmed huvudformen något. Texturen är naturlig med en nytvättad, självtorkad och fluffig känsla. Sidorna har en mer glansig och vaxad textur. Sidornas längder hamnar sedan i en spontant och löst knuten knut som vi säkrat under. Vi har låtit småhåren vara både statiska och flygiga och precis innan modellerna går ut på catwalken ska jag förstärka den effekten.
AltewaiSaome-looken får inte vara för stylad eller fixerad. Det får inte vara för fint och flickigt utan det ska snarare vara en obesvärat chic, modern och stark kvinna.

Du är ju ute och jobbar över hela världen med fotograferingar och visningar, hur ser vårens trender ut? –70-talet kommer väldigt starkt vad gäller både hår och makeup. Men det är inte nödvändigtvis det benade håret vi får se utan snarare influenser från kvinnliga 70-talsikoner. Man kan säga att det är en mer sofistikerad variant av 70-talet som är intressant nu. Célines kampanj med Joan Didion är ett tydligt exempel på det. Och just vad det gäller Joan så hade jag bara några veckor innan Célines kampanj släpptes en fotografering där just Joan Didion stod som inspiration.  Sedan är det ofta så att media försöker tyda och hitta trenderna som gäller för varje säsong medans designers och modeskapare hela tiden försöker komma bort från trendtänket och bli mer och mer personliga. Det i sig är ju också en trend som bara blir starkare. Jag tycker det är en väldigt spännande tid nu med alla nya designers som kliver fram. Den nya generationen tänker friare och får utrymme för sina idéer.

Den nya generationen frisörer som vill ut och prova vingarna som frilansare i modevärlden, har du några tankar till dem om hur de ska lyckas? –Jag har hållit i utbildningar för frisörer i cirka 25 år och det jag ofta ser är att ”kalkonen blir överkokt”. Det vill säga att stylingar ofta överjobbas. I modevärlden finns det en oro för att jobba med salongsfrisörer eftersom de gör sina jobb alltför tekniskt. Det blir så korrekt att själen tappas längs vägen. Det är bland annat därför jag har så mycket jobb; jag förstår att de inte vill ha något tekniskt utan snarare lite fel här och var. Det är medvetna och planerade fel men de uppfattas som små olyckor och gör en styling så mycket mer intressant och själfull.  Om håret är för perfekt blir det hårvisning eller hårfoto-grafering och så ska håren sällan se ut på modevisningar eller modefotograferingar. Om du vill jobba inom modevärlden är det bra att hitta någon etablerad stylist vars jobb du beundrar. Försök att jobba med dem och flacka inte runt med en massa olika stylister. Assisterar du för många lär du dig massor och samtidigt ingenting. Det är bättre att stanna hos en stylist och verkligen anamma allt den stylisten har att lära ut. Jag jobbade själv som assistent under många, många år åt Eugene Souleiman. Jag lät det ta tid att verkligen lära mig allt ordentligt och jag saknar lite av det tålamodet hos unga idag. De lär sig inte hantverket grundligt utan flyger vidare till nästa äventyr för snabbt.

Text & foto: Anna Lu Lundholm