Tillbaka

Ronnie Stam och Oribe

anna_2016-10-08__f2a9156

Med en härlig värme och energi satte Ronnie Stam en exklusiv guldkant på helgen som var för den grupp frisörer Tendenz med Oribe hade bjudit in till det lite hemliga Tändstickpalatset ovanför Kungsträdgården i Stockholm.

Oribes New Yorkbaserade Global Creative Director Ronnie Stam tillhör den grupp mycket erfarna frisörer som bara bubblar av idéer, kunskaper och kreativitet som de brinner för att dela med sig. Uppvuxen i Nederländerna spenderade Ronnie all sin tid i pappans välrenommerade hårsalong innan han blev Christiaans förste assistent. De jobbade ihop under tio år och reste världen över innan det var dags för Ronnie, tillsammans med några partners, att pröva sin egna vingar med egen salong. Han pendlade frekvent mellan salongen i Amsterdam och Paris modevärld innan han tog sig vidare till New York. När man läser hans CV syns alla de största modellerna och de mest respekterade fotograferna. För många för att nämna, men något som sticker ut lite extra är att de legendariska rockbanden Aerosmith och Rolling Stones båda väljer Ronnie när de ska ut på turné eller spela in videos. Även Uma Thurman, Linda Evans och Lauren Bacall vänder sig till Ronnie för att få finess på sitt hår. Och nu var han alltså här i Stockholm för att dela med sig av sin kunskap.

”It’s fun” var ett under helgen återkommande uttryck och Ronnie förklarade att det handlar mycket om attityd: ”Vi gör det roligt!” Något som han också tryckte extra på var att frisörer på salonger många gånger har mer kunskaper än de får praktisera och att det gäller att hitta utrymmen för att få träna och utveckla sig mer inom olika områden. En bra idé är att se över dagens kunder och välja att gratis uppgradera någon av stammisarna. ”-Bara tio minuter extra styling ger totalt tjugo minuter, och på den tiden hinner man mycket. Det är ett utmärkt tillfälle att få praktisera mer avancerad styling och uppsättningar. Kunden blir glad över extra uppmärksamhet och du får din övning. Se bara till att du har ringt innan och stämt av att det funkar tidsmässigt för din kund.”

”Från och med nu ska ni se er själva som utbildare för er kund”.
–Jag har aldrig sålt en enda produkt i hela min karriär. Däremot har jag utbildat mina kunder om deras hår och behov och vad som passar dem och varför. Det är en enorm skillnad, förklarar Ronnie som också gärna berättar precis hur han tänker när han klipper och stylar sina kunder. –De är intresserade av det, de vill veta mer än vad man tror!

Min erfarenhet av att gå på många hårevent säger samma sak. När man pratar med modellerna efteråt säger de alltid att det var så intressant att höra vad frisören och utbildaren pratade om. Att de lärde sig massor av bra saker som de tar med sig hem.

Nedan ser ni bilder från de två dagarna. Dag ett var det föreläsning där Ronnie visade olika tekniker på scenen. Och dag två var det hands on där alla frisörer fick varsin modell att praktisera på. Allt under Ronnies generösa guidande. Till sin hjälp hade han Maria Oldenstedt och Helené Hagman.

Text och foto: Anna Lu Lundholm

 

anna_2016-10-09__f2a9286

anna_2016-10-08__f2a8923

anna_2016-10-08__f2a8972

anna_2016-10-08__f2a8943

anna_2016-10-08__f2a9035

anna_2016-10-08__f2a9055

anna_2016-10-08__f2a9133

anna_2016-10-08__f2a9065

anna_2016-10-08__f2a9106

anna_2016-10-08__f2a9115

anna_2016-10-08__f2a9123

anna_2016-10-08__f2a9281

anna_2016-10-09__f2a9345

anna_2016-10-09__f2a9383

anna_2016-10-09__f2a9399

anna_2016-10-09__f2a9415

anna_2016-10-09__f2a9456

anna_2016-10-09__f2a9481

anna_2016-10-09__f2a9515

anna_2016-10-09__f2a9523

anna_2016-10-09__f2a9546

anna_2016-10-09__f2a9572

anna_2016-10-09__f2a9673

anna_2016-10-09__f2a9610

anna_2016-10-09__f2a9618

anna_2016-10-09__f2a9639

anna_2016-10-09__f2a9626

anna_2016-10-09__f2a9583

anna_2016-10-09__f2a9746