Tillbaka

P&M Scandinavia

Ett ungt företag med erfarenhet. Patric Töndel började redan tolv år gammal att arbeta på mamma Randis salong i Örebro med att sopa golv och städa, vilket för honom kändes helt naturligt då det finns flera frisörer i familjen.

Hur har ditt yrkesliv sett ut Patric? –Frisörskolan i Örebro och praktik hos mamma, men för att få lite mer utveckling flyttade jag sedan till Göteborg och började hos Ringdahls salonger, som med 30 anställda då var en av Göteborgs största. Sedan blev det Hårprofil och där arbetade jag tillsammans med Jackie Burne och Janne Pettersson. Efter det blev det ett par år på Göteborgs hetaste salong C&Co Art Room. Jag kämpade hela tiden för att bli så duktig på färg att jag kunde arbeta som tekniker, vilket jag gjorde under sju år hos L’Oréal. När de köpte in Redken ville jag bli säljare och efter studier på IHM blev det så. Jag fick vara med under de gyllene åren då Redken växte till ett stort märke.

Vad fick dig att ta det stora steget att starta eget? –Min kollega Mathias Strömberg har unika erfarenheter från att arbeta med olika delar inom mode och jag har en bred erfarenhet från olika delar av frisörbranschen. När vi först fick rätten att sälja Cloud Nine i Skandinavien var det för lockande för att låta bli. Vi vill inte försöka konkurrera med alla andra genom att ha ett jättestort sortiment, utan ha ett mindre som vi tror på och som vi hoppas frisörer och deras kunder skall uppskatta.

Berätta lite om detta relativt smala sortiment? –Först Cloud Nine då. Robert Powls är ju mannen bakom och han var även med och startade ghd. Med hans kunskap har Cloud Nine vuxit enormt globalt och en bra garant för kvalitet är också att Cloud Nine görs i samma fabrik som tidigare även gjorde ghd. Vi har några unika produkter som är skonsamma för håret och samtidigt presterar fantastiskt. Dessutom kan vi erbjuda detta till bra priser. Cloud Nine är flaggskeppet i vårt sortiment.
Min första sax fick jag av mamma och det var den klassiska Matsuzaki. Den tillverkas i ett enda stålstycke och har utvecklats under mer än 100 år och det är en stor glädje för mig att vi har den i vårt sortiment, då det alltid varit min favoritsax. Även här har vi rätten för Norge, Finland och Sverige.
Sedan efterfrågar många frisörer och deras kunder ekologiska produkter och vi såg då en lucka på marknaden. Därför känns det extra bra att vi kan erbjuda Less is More, som är ekocertifierade och helt fria från konserveringsmedel och skadliga kemikalier. Det innehåller endast naturligt väldoftande ämnen som är bra för hud och hår. Vi har också tagit in ikko wetbruch, så vårt sortiment är inte så stort men vi är stolta över det sortiment vi har.

Vad är då målet för er framöver? –Jag brinner för branschen för här finns en yrkesstolthet och ett hantverkskunnande som det ligger mycket slit bakom. Därför vill vi hjälpa till med att ha så bra produkter och verktyg som vi bara kan och det kommer förhoppningsvis att hjälpa frisörer i sitt arbete. Vi vill vara en trygg partner till frisören.

Hur upplever du att detta med försäljning på salongen förändrats? –Många frisörer är duktiga medan andra har det svårare. Det viktigaste för frisörer är att de kan produkterna. Sedan spelar det inte så stor roll vilket pris de har, så länge de lever upp till det som utlovas.

Mer hittar ni på: www.pmscandinavia.se