Tillbaka

Nyfiken på Robert Preston

Robert, med rötterna i Skottland, har sedan 2007 drivit Preston Hair på Narvavägen 25 i Stockholm. Resan Robert gjort med Preston Hair och de misstag han gjort är sådant som många frisörer känner igen sig i och hans lärdomar av detta har han verkligen vänt till sin fördel idag.

Vi tar det lite från början, Robert. Berätta om när och hur du startade salongen! –Jag startade 2007 och tyckte det var fantastiskt att äntligen ha en egen salong. Jag tog med en kollega som hyrde stol, men jag minns inte riktigt om jag tog ut någon hyra. Jag tyckte det var skönt att inte vara ensam på salongen. Sen började jag anställa frisörer och tog även in hyrstolar. Men jag lärde mig snabbt att detta med att ha både anställda och hyrstolar samtidigt inte fungerade.

Så det blev lite motgångar i början? –Ja, det visade sig snabbt att bara för att man är en duktig frisör, så är man automatiskt inte en duktig företagare. Jag gjorde en hel del fel och var tvungen att ta hjälp för att rädda upp det hela. Men hela tiden fanns lösningen framför ögonen på mig. Min sambo och nu även min fru Lisa var egentligen det företaget behövde.

Vad har Lisa för bakgrund? –Från början sjuksköterska, men hon har gått utbildning i tillskärning och haft en ansvarig ställning på Gul & Blå. Hon har också arbetat som stylist och kostymör och hon har sett till att vi har en struktur i verksamheten och idag mår Preston Hair bra på alla plan.

Hur många är ni idag på salongen? –Det är jag, Lisa plus fem frisörer. Många frågar om vi skall växa, kanske starta ytterligare en salong, men vi vill inte bli större eller öppna fler salonger. Vill hellre vara en ”local hairdresser with big ambitions”. Vi var vid ett vägskäl och har valt denna väg, vilket bland annat innebär att vi idag endast har anställda.

Vad är det viktigaste du lärt dig av din resa? –Det är många saker faktiskt. Först och främst skall man inte tro att man skall kunna allt, för det finns det ingen som gör. Sen tror jag man måste sluta titta på salongen som en salong. Kunden kommer till exempel en timma för en totalupplevelse och det gäller att vi kan ge kunden maximalt under den tiden. Det är många faktorer som binder kunden till just dig och ibland är det inte alls de saker man skulle gissa på. Jag tror helt enkelt att varje frisör måste försöka vara den absolut bäste för sina kunder. Att alltid vara förberedd och alltid ge allt för att kunden den stunden man har dem. Vi har världens bästa yrke med kanske åtta olika kunder varje dag, alltså åtta olika kunder. Tänk på Rolling Stones som åkt omkring och spelat samma låtar varje gång i snart 50 år. Det vore detsamma som att vi skulle ha samma kund åtta gånger om dagen, men istället har vi ständig omväxling vilket är fantastiskt.

Vad tycker du en frisör skall tänka på? –Att skapa en relation med kunden och då framförallt yrkesmässigt och som jag sa tidigare, alltid ge allt för att kunden skall bli nöjd. En frisör som alltid levererar är en frisör med många kunder.

Hur mycket tar ni betalt för en klippning? –Jag själv tar 1 100 kronor för en timma och sen varierar det mellan 750 och 890, beroende på erfarenhet, för en timma. Det är viktigt att varje frisör tar så mycket betalt man kan, annars är det svårt att få ekonomin att gå ihop.

Jag vet att du har åsikter på hur frisörer framställs. –Ja, de gånger frisörer släpps fram är det alltför ofta inte smickrande direkt och när nu SVT satsat på att göra något om frisörer på Flow, så handlar det inte alls om yrket och det som visas har inget med en frisörs verklighet att göra, det blir mest trams. Många gånger har vi kanske oss själva att skylla, då det inte har varit alltför seriöst i vår bransch. Vi har fått en kassalag som gjort vår bransch lite mer seriös och det är bra, men sen finns det ett stort antal som hävdar att de inte har tillräcklig stort intag för att omfattas av denna lag. Lagen säger att om du tar in mer än 500 kronor om dagen så omfattas du av den och hur vissa klarar sig undan är en gåta. I min värld är det för jä…

Du är rejält involverad med L’Oréal också, berätta lite om det! –Ja, sedan 2010 och det har varit en riktigt rolig resa. Till att börja med skall jag berätta om att sedan 2014 har jag varit en del av det internationella teamet, så det har blivit en del Paris för min del med visningar där och i Prag och Barcelona bland annat. Det har varit en kul och utvecklande resa. Här hemma jobbar jag med ett fantastiskt team med Michael Cardell, Jean-Pierre Barda och Joe Yves Asmar till exempel. Det är riktigt kul och nu skall jag och JP ut på en turné som omfattar Luleå, Umeå, Göteborg, Helsingborg, Malmö och eventuellt Lund. Vi gör en masterclass med stylingtips och hjälp för att lätt hjälpa kunderna. Det blir som en after work med mycket frågor och svar. Så samarbetet med L’Oréal har varit bra och mycket inspirerande för mig.

Robert berättar om en del roliga episoder och då bland annat när han blev kontaktad av USA:s ambassad och blev ombedd att styla Hillary Clinton när hon var i Sverige. Efter en massa förhandlande om priset begav sig Robert till hennes hotell. Där möttes han av ett extremt säkerhets-pådrag och väl inne möttes han av en före detta first lady i morgonrock, som var hur trevlig som helst.
Vi pratar vidare om vad han och Lisa gör vid sidan av salongen och åtskilliga är de arbeten de gjort för olika magasin och där pryder de ofta omslaget. Arbeten som dessa kräver mycket arbete och ofta får frisörerna inte den kredd de skall ha, men förhoppningsvis betalar det sig.
Jag har följt Robert en del genom åren och vi har skrivit en del om honom även tidigare och det är en stor förvandling som jag ser idag. Det är en man som är betydligt mer fokuserad och mer tillfreds som frisör jag möter och det har antagligen med partnern Lisa att göra. Att ha struktur tar bort mycket tyngd från axlarna.  En annan rolig sak är deras extremt stora förråd med kläder och skor och Lisa förklarar för mig att de behöver dessa till visningar och att hon även använder delar av dem när hon är kostymör för olika produktioner. ”Vi har idag också en studio hemma där jag kan arbeta med olika projekt, så detta med frisöryrket är nog mer av ett liv i stället.” Berättar Robert vidare.

Det var riktigt kul att få chansen att i lugn och ro sitta ner helt ostört på en tid då salongen var tom på kunder och som sagt denne man har gjort en resa som företagare.
Vill ni se mer så gå in på: prestonhair.com.

Text: Jörgen Edström
Foto: Anna Lu Lundholm