Tillbaka

Noberu

dsc_6860

I Borås finns sedan ett par år Noberu, ett företag som i första hand riktar sig till män och deras behov. Företaget drivs av Johan Lindell vars bakgrund är studier i kommunikation och arbete under några år på Gents.se. Han flyttade till Borås och träffade Iman Khalaf som har 17 års erfarenhet som frisör, varav de första i Uddevalla innan det blev Borås.

Berätta hur idén med Noberu kom upp? –Iman hade saknat olika produkter för män i sitt arbete och efter att ha bollat idéer runt detta föddes tanken att skapa ett helt nytt och eget brand.

Är det inte svårt att ta fram produkter? –Vi själva gör naturligtvis inte detta, utan anlitar duktiga kemister. Men vi vet vad vi vill ha och det blir en massa olika tester innan vi är nöjda, vilket får ta tid för vi vill att allt vi erbjuder skall vara av högsta kvalitet. Vi har idag tio produkter för skägg och rakning plus en del olika tillbehör och vi kommer snart att lansera fyra hudprodukter för män. Det är viktigt att alla skall kunna hitta just sina favoriter och vi kan bli lite förvånade att många tycks tro att det skall räcka med ”En typ av skäggolja, när det finns flera typer av skägg”.

Vad är det för doft på era produkter. Många produkter för män har ofta en alldeles för stark doft tycker jag? –Vi har valt en ganska svag parfymdoft och den skall inte kännas mer än 20 centimeter från kroppen. De nya hudprodukterna fungerar alla på det sättet och doften är mer metrosexuell.

Vilka är era kunder i Sverige? –Frisörer med inriktning på män från Luleå till Skåne. Många av dem är Barbershops. Vi säljer även via vår e-handel.

Andra länder? –Vi finns redan i flera länder och förutom de i Norden även i Tyskland, Estland, Benelux, Ungern, Polen och Italien. Tanken är att vi skall expandera till ytterligare länder och det kan bli riktigt stort, då mäns grooming växer överallt. Kan vi bara fortsätta leverera bra produkter kommer det att bli stort framöver.

Hur mycket är ni ute och säljer? –Johan en vecka i månaden och Iman en dag i veckan. Vi vill gärna ha många kunder, men vi vill hamna på rätt salonger.

Är det bara ni i företaget? –För den dagliga driften ja, men vi har även investerare.

Hur tycker ni att frisörer är på att sälja produkter till sina kunder? –En del riktigt bra, men alldeles för många tycker av någon anledning inte att det är lika viktigt. Många klagar på näthandeln vilket kan vara en liten anledning till att de upplever det som svårt. Vi tycker dock att frisörer måste vara mycket mera aktiva med att föreslå och utbilda kunderna på produkterna. Sedan kanske de skulle titta på andra betalningslösningar som underlättar försäljningen. Det finns ju idag till exempel Klarna för butik.

Iman och Johan har verkligen ambitiösa planer, men planer som är väl underbyggda och samtidigt realistiska.

Läs mer om Noberu på: noberudistribution.se

Text och foto: Jörgen Edström