Tillbaka

Mirror möter SaxoKam

©Anna_2016-03-17_DSC_5885

Lotta och Peter Uvhage driver idag tre salonger och har ett eget produktmärke. Detta tillsammans med en del andra uppdrag gör mig nyfiken på hur de får till allt.
Lotta kommer från Sundsvall och har under tolv år arbetat som säljare för Schwarzkopf och Paul Mitchell. Peter kommer från Uddevalla och kom in i branschen genom FRICA och Barlach och detta är deras sammantagna erfarenheter från frisörbranschen.

Hur kom ni på detta att ni skulle driva salonger? –Jag satt och fikade med ett par bekanta, varav en var frisör, och när hon säger att hon skall sälja sin salong tänkte jag; Hur svårt kan det vara? Sedan hör jag mig själv säga; Låt mig få chansen att ta över salongen. 2005 tog vi över SaxoKam med fem anställda och salongen var då betydligt mindre och på annan plats i gallerian. Sedan byggdes gallerian om 2007 och vi fick en ny och större lokal och vi blev tio anställda. 2013 kom Perssons Frisörer och ville sälja till oss och 2015 var det samma sak med Sagolik och idag är vi tre salonger och 23 anställda.

Hur kom detta med Rostedt in i er verksamhet? –Vi försöker ju vara en salong med ekotänkande och redan 2008 när vi letade produkter som kändes rätt så kom vi i kontakt med Tommy Rostedt. Han hade denna serie produkter som svarade upp mot vårt tänk. Han ville att vi även skulle ha agenturen för Sverige om vi skulle få handla in Rostedt. Vi ville egentligen endast ha till vår egen salong men några kompisar som också har salonger var intresserade gjorde att vi vågade. Vi har ingen säljare som reser runt, utan de som vill arbeta med Rostedt får en utbildning av Lotta och sen får de beställa varor i vår webbshop som vi var tidigt ute med. Små omkostnader har gjort att salongerna har bra marginaler.

Hur ser ni framtiden med Rostedt? –Just nu funderar vi mycket på just detta. Å ena sidan är det så pass bra produkter att vi vill satsa på det. Å andra sidan vill vi också ha en lite lugnare tillvaro, så det hänger lite i luften.

Dessa tankar är lätta att förstå. Tre salonger med 23 anställda. Lotta som också är ordförande för Företagarna i Sundsvall och Peter som på halvtid även arbetar med marknadsstrategi för klädmärket Whyred. Båda vill även få mer tid över för familjen.

Jag förstår att det inte är aktuellt med fler salonger? –Inte som det känns nu. Det var ju aldrig vår tanke att vi skulle ha tre salonger från början. Det finns fördelar med större verksamhet och en del synergieffekter, inte minst med inköp där det blir större mängder som ger ett bättre pris, men allt har också ett pris med mer ansvar och arbete.

Det leder mig in på försäljning. Hur stor del av omsättningen utgör den? –På SaxoKam upp emot 30 procent och betydligt mindre på de andra salongerna, än så länge. Rostedt är de produkter som säljer mest och sedan säljer vi allra bäst av Whyred. Detta att vi också säljer Whyred är ett sätt att försäkra oss inför en situation där olika näthandlare riskerar vår produktförsäljning på salongerna.

Har ni endast anställda frisörer? –Ja, detta med hyrstolar driver ju tyvärr inte denna branschen framåt direkt, så vi är glada att vi kan slippa det. Det blir ju tyvärr allt svårare att fylla på med elever och nyutbildade. Först försämringen då de tog bort den halverade arbetsgivaravgiften för unga. Det kostar oss drygt 350 000 kronor på ett år. Nu föreslår genierna dessutom att ensamföretagare skall bli helt befriade från arbetsgivaravgiften om de anställer en. Snacka om att skapa konkurrensfördelar.

Jag vet att ni har fler tankar om hur det fungerar att driva företag idag? –Det känns inte som att de styrande gör det lättare att driva företag precis. Det är ju ändå så att det är företagare som skapar arbetstillfällen som sedan genererar skatteintäkter. Sedan en personlig åsikt om att detta med OB måste ändras, då det först och främst inte är rättvist, då en salong med hyrstolar slipper och därigenom kan ha lägre priser. Det är ju i stort sett omöjligt att få dessa OB-timmar att gå ihop. Utöver det så tycker vi att ingångslönerna är alldeles för höga och dessa olika saker gör det väldigt svårt för oss som fortfarande orkar driva med anställd personal.

Ni är ju inte frisörer någon av er, vilket innebär att inte har gesällbrev. Nu finns ju även frisörlicens, får ni några bokstäver där? –Någon idé måste ju funnits med detta, men få förstår nog syftet egentligen. Kriterierna verkar tokiga och jag undrar om det är tänkt att frisörer som arbetar sida vid sida skall stå och förklara för kunderna vad var och ens bokstäver betyder. Vad är kriterierna för D, den enda bokstav vi kan få? Det gör att det inte är värt något egentligen.

Dörren är ju egentligen kundens trygghet. Går de in igenom en där priset är lågt eller går de in genom en som har ett anständigt pris. Kunden gör ju alltid sina val ändå.
Jag vill säga till er alla frisörer som i olika sammanhang så ofta för fram att man skall ha gesällbrev för att få öppna en salong. Titta på detta exempel och titta på flera till. Att lyckas ta ett gesällbrev har inget med att vara en bra företagare att göra. Bra företagare är precis vad denna bransch behöver, då det är de som anställer de med gesällbrev.

Vill ni veta mer om dessa två företagare, deras salonger och Rostedt så rekommenderar jag: SaxoKam

Text & foto: Jörgen Edström

©Anna_2016-03-17_DSC_5897

©Anna_2016-03-17_DSC_5903

saxokam_sundsvall_1