Tillbaka

Årets Wella-resa!

I ett försök att sammanfatta dessa intensiva dagar har jag hittat två tydliga spår som genomsyrade hela eventet.

Dels handlade det om riktiga förändringar. Att se före- och efterbilder på någon som köpt en dyr skönhetskräm som utlovar eventuella resultat efter åtta veckors användning, kontra ett frisörbesök. För samma peng kan kunden få en omedelbar och tydlig förändring på en frisörsalong. På några timmar kan en frisör förändra någons liv.
Det handlade även om att behandlingar blir alltmer individanpassade och att kunderna förväntar sig mer av sin frisör.
Marta Spizewska höll i en väldigt intressant trendföreläsning, där hon på ett överskådligt sätt sammanfattade hur trender och frisöryrket har utvecklats och förändrats från 60-talet fram till idag. Att förstå vår bakgrund ger en större förståelse för vart vi är på väg och hur framtiden kommer att se ut. Att kunder mer och mer frågar efter unika lösningar som framhäver och förstärker kundens inre identitet. Att kunder allt oftare anlitar personliga coacher och tränare och att frisörer ses som en del av kundens process i sitt eget identitetsskapande.
Martas ord gav mig en parallell till det som trendoraklet Li Edelkoort uttryckte under en omtalad föreläsning i Kapstaden nu i våras: “This is the end of fashion as we know it”. Med det menade Li att massproducerade kollektioner är helt ute och designers blir mer och mer oberoende med helt egna idéer om hur kläder ska skapas och när de ska skapas. Den nya generationen designer följer inte reglerna, utan är mer intresserade av det egna skapandet och har även sina egna kanaler för att nå ut direkt till sin målgrupp. Det gör att det mer och mer handlar om oberoende couture. Modeindustrin har på ett sätt tappat vad som pågår i dess samtid och vad människor vill ha och det skapar helt nya förutsättningar som kräver nya lösningar. Det leder även till större utmaningar för frisörer, där kunder är väldigt pålästa och inte nöjer sig med det traditionella utbudet.
Konceptet Couture Color handlar om denna trend – att för varje kund skräddarsy den färg och behandling som passar just den individen. Att få kunden att känna sig speciell och kunna erbjuda en unik färg och behandling för just dem.
Föreläsningarna handlade även om siffror och hur man driver en framgångsrik salong. -För att lyckas med det behövs det tre saker: talang, en tydlig målsättning och motivation, sa Cristian Canthal, Country Manager Nordic för Wella Professionals, som tillsammans med Betty Christoffersen från Saco höll i en intressant föreläsning där de bjöd på sina kunskaper i ämnet.
Det finns statistik som visar att att kunder är beredda att betala upp till tre gånger mer för att få en bättre vara. Det kan gälla skor och väskor från ett exklusivare märke. Det kan även gälla ekologisk mat och råvaror från speciella gårdar, eller teknik och andra lyxvaror. Kunders vilja att betala mer för att få något alldeles extra kan även översättas till vad som erbjuds på salonger.
Under en workshop fick alla titta på bilder på bland annat Jennifer Lopez, där hon hade olika färger och frisyrer i sitt hår. Sedan fick alla sätta en markering med röd eller gul lapp på bilderna för att visa när de ansåg att hon såg mer exklusiv och “dyrare” ut än på andra. Lapparna avslöjade sedan att alla var rörande överens om de frisyrer där hennes look såg mer exklusiv ut. Denna övning gav en ledtråd till vad en kund är villig att betala mer för på en salong.
Den spanska frisören Alexis Ferrer, som ingår i Wellas internationella kreativa team, var också på plats och genomförde en visning med sin kollega Nerea Marin. De frisörer jag pratade med efter visningen talade alla om hur vackert han jobbade och hur passionerat han genomförde sina klippningar.
När man samlar så många frisörer på en ö i Medelhavet handlar det förstås även mycket om fest och galna upptåg. När jag skriver “Riki-tiki-tá”, vet alla som var närvarande att det handlar om den salsadans Benjamin Martin lärde ut till alla deltagare. Den dans som sedan yrde upp sanden på sista kvällens beachparty. En sommarljummen natt som ingen ville skulle ta slut.
Text och foto: Anna Lu Lundholm