Tillbaka

Med Keune i Atlanta

mirror_nr_5_2016-30

Det blev mycket intressanta dagar tillsammans med Keune och ett stort gäng svenska frisörer i Atlanta. Ett fullspäckat program med många inspirerande möten bjöds det på.

Två mycket kända och välmeriterade frisörer vid namn Shannon King och George Alderete höll i den tekniska delen av klipp- och färgutbildningen. Nya tekniker kan vara svårt att direkt ta till sig för frisörer och för att klara det får man verkligen nollställa sin kunskapsbas. När man klarar att göra detta går man vidare med nya färdigheter och möjligheter. Detta gäller såväl klipp- som färgtekniker. Man har oftast sitt fungerande sätt att göra detta på och då är det bra att komma ur sin komfortzon, det gör alla till bättre frisörer och det var detta alla fick uppleva i Atlanta under några intensiva dagar.
Alla frisörer fick verkligen valuta för de pengar de spenderade på denna resa och alla tyckte det varit det bästa de deltagit på.

Veckan innehöll inte bara klipp och färg utan också ett besök på Keune USA och deras huvudkontor och lager som servar hela USA och Kanada. Vi möttes av Andy Biazis, chef för hela denna verksamhet och efter en intressant rundvandring fick vi en inblick i hur frisörbranschen fungerar på den sidan av Atlanten. Andy är en man med mycket lång och stor erfarenhet av frisörbranschen efter många år i ledande positioner för bland annat Redken, Nioxin och Goldwell, så vi fick en riktigt bra inblick
hur branschen fungerar och hur den förändrats. En del skiljer oss, men det är också mycket som är lika världen över. Det fick vi en lektion om av Chris Sulimay som idag är ansvarig för utbildningarna runt om i Nordamerika. Med en erfarenhet som få andra och en bakgrund som frisör, salongsägare, samt erfarenheter från visningar och utbildningar i USA och runt om i världen. All denna erfarenhet har han använt i sin bok: Salon Talk. En bok om kunder, kommunikation och hur frisörer kan öka sina inkomster och det är verkligen inget hokuspokus, utan helt naturliga och genomförbara tips som alla kan ta till sig av. Chris känns för mig som en själsfrände då vi båda hela tiden försöker förmedla sådant som kan hjälpa frisörer att lyckas bättre.

Vi kommer att i ett par av de kommande numren av Mirror att dela olika tips från Chris bok men redan här skall ni få några rader från den:
– Kunder har vi alla, fler eller färre.
– Kompensation för vårt arbete är vad de betalar. De är kunder och inte vänner, vilket man aldrig skall glömma.
– Många frisörer har stannat i komfortzonen. De arbetar på samma sätt, men hårdare, utan att tjäna något mer.
– De känner sig genom detta alltmer stressade.
– 85 procent av frisörerna har ingen riktig plan för tillväxt och framtid. ”De är för upptagna med att vara upptagna”.

Frisörer vill ha mer av:
– Återbesök av sina kunder.
– Få dem att rekommendera oss för andra.

”Det handlar inte om personen som sitter i stolen, utan hur vi behandlar dem och vilket resultat vi ger dem!”
I USA finns det idag uppemot 2 000 000 personer med någon typ av stylist- eller frisörutbildning, men endast 1 000 000 av dessa arbetar idag på någon typ av salong, vilket innebär att väldigt mycket av frisörarbete utförs någon annanstans. Det finns idag runt 1 000 skolor i USA och precis som i till exempel Sverige är många av dessa utbildningar av en låg standard. Därför är det roligt när man får chansen att besöka en av de riktigt bra skolorna. a.cad.e.my by 124 är en sådan. En seriös och genomtänkt skola där eleverna betalar 20 000 dollar för en nio månaders utbildning och där de får flytta till nästa steg i utbildningen efter hand de är klara med den tidigare. Salon 124 är en kedja med salonger och några skolor som kan erbjuda många av eleverna arbete efter genomförd utbildning. De har tre olika nivåer på salongerna och låter frisörer flytta till nästa nivå allt efter att de utvecklas. Detta är ett sätt för frisörerna att kunna ta nästa steg hela tiden, vilket är en sporre för de med rätt ambitioner. Att få chansen att besöka olika salonger och utbildningar är väldigt bra och man upplever att det skiljer en del, men väldigt mycket är lika. De frisörer och salonger som har en klar plan och ett mål seglar iväg från de som inte har det. Skillnaden mellan dem blir allt större precis som lönsamheten.

Lite turistande blev det också tid till och då bland annat ett besök på Coca Cola-muséet och även på ett gigantiskt inomhusakvarium. I Atlanta bor cirka fyra miljoner människor av de tio som finns i staten Georgia och det enda negativa där är väl trafiken som är minst sagt hektisk. Annars är detta en stad väl värd att besöka.

Jag vill sammanfatta denna vecka med ett stort tack till Keune Sverige för ett fantastiskt bra program och för alla ansträngningar för att alla skulle få en så bra upplevelse som möjligt. Även Keune USA bidrog till en väldigt bra upplevelse.

Text & foto: Jörgen Edström

 

namnlo%cc%88st-1

mirror_nr_5_2016-31

mirror_nr_5_2016-33

mirror_nr_5_2016-34

mirror_nr_5_2016-35