Tillbaka

Kevin Murphy på Artipelag

1-2 juni hade Kevin Murphy ett internationellt event i Stockholm och detta avslutades på kvällen den 2 juni med WHITE.BOX. Platsen för detta var det fantastiska Artipelag i Gustavsberg. Här bjöds på olika frisörer med Kevin Murphy och Carl Reeves som frontfigurer. Kvällen var indelad i olika teman med massor av modeller och nya stylingtekniker. Hela denna helg hade lockat mer än 600 frisörer, från 14 länder, vilka efter visningen minglade och partade tills fram på småtimmarna.

Runt lunch dagen efter visningen träffar jag Kevin Murphy över en fika på Clarion Hotel.

Berätta lite om var du kommer ifrån! – Jag är från Melbourne i Australien och började 15 år gammal som elev och stannade på samma salong i åtta år. Det visade sig vara en bra salong att vara på och de satsade verkligen på mig. De skickade mig varje år till Vidal Sassoon i London för vidareutbildning. Det slutade med att jag köpte salongen och då visade det sig också att jag inte hade en aning om vad jag gett mig in på. Det var en helt annan sak när man inte bara var ansvarig för sina kunder, utan också för personal och ekonomi.

Hur löste du detta? – Hårt arbete är ju en bra början och sen försökte jag se hur jag kunde komma på fler sätt att locka fler kunder. Vi startade bland annat med ”Fön & Makeup”, för alla de som skall direkt vidare från arbetet till något annat och inte hinner hem och fixa allt i tid. Detta blev en succé som vi kunde ta bra betalt för. Tyvärr fick jag som många av mina frisörkollegor allergi och alla de läkare jag besökte gav mig samma råd, nämligen att jag borde sluta som frisör och att få detta besked nästa knäckte mig. Jag hade ju satsat allt på mitt yrke. Efter ett tag började jag att tänka att det måste ju finnas något som gör att jag kan fortsätta som frisör.

Och vad hittade du för sätt? – Eftersom det enda de med bestämdhet kunde säga var att jag var överallergisk mot hårfärg, så slutade jag helt med det och skyddade mig på alla sätt mot detta. Samtidigt började jag studera alla produkters innehåll och lärde mig allt om dem och vad de eventuellt hade för skadlig inverkan. Jag gick på djupet med vad alla hudprodukter innehöll och efter det började jag ta ut ingredienser som jag visste att jag tålde och började med att tillverka tre olika schampon och dessa sålde jag i salongen. Ryktet om produkterna spred sig och jag var tvungen att tillverka mer och mer och sen blev några stora shoppar i USA intresserade och började köpa. Men då tog mina pengar slut.

Hur löste du det? – Hade turen att träffa Peter McDonald, som jag redan kände sedan tidigare och han hade hört om produkterna och ville gå in som delägare och expandera, vilket var tur, för annars hade det nog inte allt med Kevin Murphy hänt.

Nu började jag designa förpackningarna och vi kunde utöka med de produkter som jag tyckte fattades. Det viktiga för mig var hela tiden två saker. Dels skulle de innehålla ingredienser som jag visste inte var skadliga och dels skulle de fungera på de modeller jag stylade. Fungerade de där visste jag att de även skulle fungera för frisören och dennes kunder.

Var har ni tillverkningen? – Den har vi faktiskt på olika ställen. Precis som att vi inte har enbart ett kontor för hela världen. Olika funktioner och nyckelpersoner finns på olika ställen och det har hittills fungerat bra, men nu när vi växer så snabbt får vi se om vi behöver ändra på det. En viktig sak om förpackningarna vill jag berätta. De förstörs idag på sikt, men vi arbetar på att de skall brytas ner mycket snabbare i framtiden.

Du har också en del verktyg och hjälpmedel? – Ja, de har kommit till under åren. Allt eftersom jag behövt något för att skapa olika stilar har jag tillverkat det och frisörerna vill naturligtvis ha dem för att enklare kunna göra samma stilar.

Hur mycket reser du egentligen? – Det blir runt åtta månader om året. Visningar, workshops, editorials och catwalk. Allt detta är bra för att fortsätta bygga Kevin Murphy. Men jag är inte ensam att göra detta. Vi är ett större team och till exempel i Europa är Carl Reeves Creative Director.

Vad är det mer på gång? – Massor hela tiden. Jag har ju mest stylat hår nu under många år, så nu är jag igång med en helt ny kollektion av klippningar och även då helt nya saxar, som jag arbetar med att ta fram. Sen kommer vi med egen makeup runt jul och detta känns som en naturlig fortsättning för Kevin Murphy.

Hur tycker du att frisörmarknaden har utvecklats? – Att den har utvecklats är ingen tvekan om, men om det alltid är till det bättre vet jag inte. Frisörer har ju egentligen en fantastisk makt, men problemet är ofta att de inte tycker de är värda någonting. De måste räta på ryggen och förstå att de har möjligheter och de måste tro på vad de kan.

Hur trivs du i Sverige? – Fantastiskt bra. Det har varit några hektiska men inspirerande dagar här i Stockholm och det är extra kul att svenska frisörer verkar gilla Kevin Murphy. Det går ju verkligen bra här i Sverige och jag vill absolut komma tillbaka snart.

Nu börjar det dra ihop sig för Kevin, då han skall med flyget till London för några dagars arbete där.

Kevin var en trevlig bekantskap och vi delade detta med att få allergi i vårt yrke. Skillnaden var att han inte nöjde sig med det faktumet, utan började tillverka produkter han tålde. Kan också tillägga att Kevin förutom alla jobb bakom catwalken och allt jobb för stora magasin som Vogue, Marie Claire, GQ och Harpers Bazaar, för att bara nämna några, också gjort håren till flera filmer och då inte minst ”Moulin Rouge”.

Text och foto: Jörgen Edström