27
Sep

Tillbaka

ITSPERFECT OCH 24-7

Jag träffar Dick Wretlind och ­Jonas Björngård i itsperfects lokaler på ­Finlandsgatan i Kista.
itsperfect startades 1982 med ett ­systen för Björn Axén och servar idag 3000 ­företag och dessa företag har mer än 5 miljoner av Sveriges befolkning ­registrerade i sina system och dessa ­företag omsätter runt 5,5 miljarder.

Nu tar ni alltså nästa steg?
– Vi har arbetat i tre år för att bli klara med 24-7 och vi har arbetat tillsammans med Microsoft för att dels behålla de viktiga funktionerna i Extreme och samtidigt få till en massa förbättringar och ett ansiktslyft.

Vad blir den stora förändringen?
– Den absolut största förändringen är att det nu blir lättare att komma åt systemet från olika platser och hårdvaror. Detta har vi löst genom att bygga om systemet till en webbtjänst som nås via var och ens webbläsare. Det innebär att man med rätt behörighet kan komma åt systemet från de flesta mobiler, läsplattor och datorer som du kan surfa på och det fungerar lika bra på PC och Mac. Samtidigt med de tekniska förändringarna har vi också gått igenom struktur och utseende. 24-7 är mer logiskt strukturerad och med ett modernare utseende. Det är också snabbare att uppdatera och kompletteras med nya tjänster.

När kommer ni att vara helt klara?
– I oktober är det ordentligt testkört och då skall det också vara helt klart.

Kommer priserna att stiga?
– Vi har försökt få till en rättvisare prissättning.
1 salong-1 frisör = 500/månaden
1 salong + 3 anställda = 500 + 3 x 150 =
950/månaden
1 salong + 3 hyrstolar = 500 + 3 x 250 =
1250/månaden.

För alla som har till exempel 3 hyrstolar blir det 1250/månaden och därför kan en rekommendation vara att använda sig av konsultmodellen. Om man tar in hyrstolen som konsult istället slipper man den merkostnaden.

Fördelarna för salongen är: Lägre avgift för itsperfect 24-7, Slipper arrendefakturan, Enklare bokföring. Alla på salongen arbetar ”under samma tak”

– Konsulten arbetar som vanligt i systemet, bokar kunder och tar betalt som vanligt, men alla pengarna går in i salongens kassa. Alla driftkostnader såsom utrustning, förbrukningsmaterial etc. står salongen för. I ett ”konsultavtal” mellan salongen och konsulten anges vad konsulten skall fakturera (procentsats) och när. Salongen måste räkna fram en lämplig individuell nivå för att avtalet skall vara ok för bägge parter.
För salongen finns det bara fördelar och detsamma gäller för konsulten. För salongen finns inga nackdelar och detsamma gäller för konsulten, förutom att denne inte har ”pengar på fickan”.

Ni har väl koll på hur stor del internetbokningar utgör?
– ca 50%, vilket är lite mycket, då fler bokningar borde ske innan kunden lämnar salongen.
Ni är idag helt marknadsledande men jag antar att ni gärna vill ha ännu fler kunder?
– Självklart. Vi har idag en så pass stor organisation och support så vi klarar lätt att hantera fler användare. Vi är marknadsledande och har varit det sen 80-talet och med den här uppdateringen kommer vi att behålla vår position i många år till.

Hur stor andel av era kunder är frisörer?
– ca 80%.

Vad blir nästa steg för er?
– Vi vill gärna titta utanför Sveriges gränser och då blir det enklast om det sker i närområdet och med språk som är lätta att hantera. Vi kommer däremot aldrig att byta bransch. Vi kan denna!

Fullt upp minst sagt i Kista inför att 24-7 skall bli helt klar.

www.itsperfect.se