24
Sep

Tillbaka

Hårologi & Pivot Point

Kunskapen är basen – I helt nya lokaler på Renhammarvägen 20 i Bromma träffar jag Peter Sporron och Peter Buberg, ägare till Hårologi och Pivot Point.

Ni har precis flyttat in här förstår jag?
– Ja vårt kontrakt på lokalerna i Spånga löpte ut och när vi såg oss om efter nya lösningar så hittade vi dessa lokaler och när vi fick vara med och påverka, så var det inget att tveka på. Här har vi gott om plats för utbildning och kontor. Tillverkning, lager och logistik har vi flyttat till Falun och det fungerar fint. Allt tillverkas ju enligt våra recept och Falun är inte långt borta.

1975 startade Ditmar Plainer alltihop och då under namnet Pivot Point. En del år senare när man började tillverka egna produkter och så småningom bytte företaget namn till Hårologi, som betyder ”läran om håret”.

Idag är det Peter och Petter som driver företaget tillsammans med sina medarbetare och båda brinner verkligen för detta med kunskap och det gäller både kunskapen om hår och hud, lika väl som det rent yrkestekniska. De betonar hela tiden att kunskap alltid är det viktigaste och att det framförallt är det de vill erbjuda i sin relation med frisörer.
– Kunskap om konsultation känns som en mission för oss. Det är så viktigt att alla kunder vid varje besök verkligen får en konsultation. Det är viktigt att få frisörer att verkligen använda sin kunskap om hår, hud och stil. Detsamma är det med produkter frisören använder och även säljer till sina kunder. Konsultationen visar vem du är och vad du kan.

Produkten är egentligen endast ett verktyg. Har man kunskap om håret, kemin och hur och när man skall använda produkten, då kan man också visa och rekommendera kunden. Som Hårolog har man dessutom möjlighet att göra en riktig hårtest och genom den kan man lära sig mycket mer om kundens hår.

Är det många som använder Hårtest?
– Alla Hårologer skall ha en som redskap och vi har levererat några hundra de sista åren. Det gäller inte bara att ha en, det gäller att hela tiden använda den också. Kundernas hår förändras ju hela tiden och behöver därför hela tiden analyseras på nytt.

Hur viktigt är det att kunderna förstår statusen på sitt hår?
– Det är viktigt. Kunskap, analys och individualitet är det som skiljer frisörer från frisörer och har man detta får också kunden förtroende för frisören. Har man kunskapen om kundens hår och behov kan man hela tiden rekommendera rätt produkter för kundens hemmabehov. Det är alltid viktigt för kunden har rätt produkter för att hålla en bra en bra kvalitet på sitt hår och har frisören rätt kunskap underlättar det.

Ni har inte så många säljare?
– Vi är några stycken som regelbundet gör kundbesök och då lika mycket för att stötta och utbilda, men alla våra kunder är Hårologer och har en stor kunskap. Vi tror inte på detta med att sälja på våra kunder mer än de behöver, som med olika kampanjer. Vi vill utbilda och ge frisörer rätt redskap för att lyckas. Frisörer skall vilja mycket och de skall framförallt kunna mer än sina kunder.

Pivot Point är en annan del av ert företag?
– Pivot Point har i 55 år haft fokus på utbildning och vidareutveckling av frisörlärare, frisörer och elever. Väldigt mycket av det fackspråk som används inom frisöryrket har sitt ursprung från Pivot Point och dess grundare Leo Passage. Genom Pivot Points system är det möjligt att förklara och förstå hur man planerar, utför och skapar olika frisyrer med form, färg och struktur. Pivot Point är ledande inom undervisningsmaterial och verktyg för utbildning inom frisöryrket. Numera finns även en digital del med Online Learning System och det är ett revolutionerande digitalt hjälpmedel för både instruktörer och studerande. Vi har i princip allt som skolor och läromästare behöver för att bedriva en utbildning med hög standard.

Två olika grenar som bägge bygger på utbildning?
– Som vi sa tidigare är kunskap basen för all utveckling. Det är därför vi gärna varje år är med och sponsrar Skol SM. De som är med och tävlar där blir många gånger framtidens mest framgångsrika frisörer.

Det som genomsyrar hela mötet med Peter och Petter är kunskap och den utbildning som krävs för att få den. Detta tillsammans med att lyssna på och ha respekt för kunden och jag citerar: ”Behandla alltid kunden som du själv vill bli behandlad”

Läs mer på: www.harologi.se och på:
www.pivot-point-nordic.com