Tillbaka

Hårmode med Davines i Berlin


Davines

Mirroronline fick en inbjudan till ”Far away, So close in Berlin” med Davines. Davines som fortfarande är det familjeägda företaget från Parma i Italien. Jag kände mig nyfiken på deras uttalade miljö och etiktänkande och försökte få svar på lite frågor.

Först några ord om varför så många företag i dag väljer att förlägga sina stora evenemang till just Berlin. Denna stad som innehåller allt, med en historia som är 763 år gammal och historiska händelser som påverkat hela Europa och dessutom idag är det enade Tysklands huvudstad. Berlinarna själva brukar skoja om att staden sen enandet varit världens störta byggarbetsplats och det har nog sin riktighet för det syns byggkranar överallt. Hit har artister, konstnärer och designers sökt sig från hela världen och staden är en smältdegel av kreativitet där gamla öst och väst blandats på ett sätt som tilltalar alla kreativa människor.

Här hade alltså Davines sitt stora event och jag fick chansen att under en timma sitta ner för en pratstund med Davide Ballati, sonen till paret Ballati som i början av åttiotalet startade Davines group i Parma, Italien. Företaget är fortfarande helt familjeägt och dess vd är alltså Davide.

Berätta lite om din och företagets bakgrund. Familjen startade 1983 ett forskningscenter och man började tillverka hår och hudvårdsprodukter åt kända kosmetikaföretag runt om i världen. I början av nittiotalet började vi producera våra egna hårvårdsprodukter och 1996 också hudvårdsserien till exklusiva spa-anläggningar. Min bakgrund är att jag föddes in i detta företag, men hade ingen önskan att ta över efter mina föräldrar. Men efter studier i USA vaknade min önskan att föra arvet vidare och nu kan jag inte tänka mig något viktigare jag vill göra.

Jag vet att ni alltid haft ett stort miljötänkande. Berätta!
Ända från början har vår idé varit att fokusera på tillverknings och produktkvalitet och kvalitet i vår värld betyder att ha lika stort fokus på att respektera miljön vi lever i. Samtidigt är respekten för vår personals och våra kunders livskvalitet det som genomsyrar alla våra beslut.

Beskriv det lite mer. Om vi tar formulan i produkterna först så måste den motsvara våra miljöambitioner. Flaskorna vi fyller produkten i har vi gjort så tunna det bara går för att spara in på material och få lättare produkter att transportera. Vi har på fabriken blivit så effektiva att vi nästa är självförsörjande på den energi vi använder. Sen finns det naturligtvis inte en chans att bli 100 procent miljöneutrala, men vi kompenserar för det genom att bland annat plantera träd.

I hur många länder finns ni idag? I drygt 50 länder och av dem bedriver vi egen verksamhet i USA, Mexico samt några till.

Vilken är er bästa marknad? Naturligtvis är vi stora på vår hemmamarknad i Italien där vi finns på cirka 3000 salonger men allra bäst går det i USA, där våra produkter och vår miljöinriktning ligger helt rätt i tiden. Vilket den för övrigt gör i fler och fler länder.

Hur skall ni växa? Genom att fortsätta försöka ha bäst design både i flaskan och på utsidan och vara helt ärliga när vi pratar om Sustainable Beauty. Vi garanterar också frisörerna att vi endast skall finnas hos dem. Vi vill driva Davines på ett nytänkande och hållbart sätt. Man måste hela tiden arbeta hårt för att förtjäna framgång.

Där tackar jag Davide för samtalet och jag kan säga att jag aldrig träffat en person som med sånt allvar pratar om miljö och etik och samtidigt märker man att han hela tiden lyssnar och söker nya infallsvinklar på det han brinner för.

Dagarna i Berlin var också fyllda med helt fantastiska visningar och mer än 2 500 frisörer från över 40 länder gav under visningarna sitt bifall till Rudy Mostarda från Italien, Kristen & Brian från Danmark samt under sista dagen till Allilon education och Tim Hartley från England.

Alla de 40 svenska frisörer som var med i Berlin var eniga om att detta var en fantastisk resa i en fantastisk stad. Dagar som avslutades med en fantastisk fest.

Text: Jörgen Edström