Tillbaka

Göran Adlén Jubileum

Göran Adlén är en av Sveriges mest anlitade föreläsare. Under 15 år har han hunnit med 2 300 framträdanden och då inför de allra flesta yrkesgrupper och i de flesta delarna av Sverige.

Bland annat så har Göran många gånger föreläst för frisörer och alltid med god insikt om just frisöryrket. Som alltid har han med stor entusiasm och en kul föreläsning fångat allas intresse med sina trendspaningar. Därför var det med stor glädje jag mottog min inbjudan att, i en mindre skala åhörare, närvara på hans jubileumsföreställning på Berns. Här fick vi följa med under de femton åren och se alla de trender han förutspått. Några få gånger har han trampat fel, men det är väldigt sällsynt. Nästan undantagslöst har han haft rätt. Jag skall försöka delge er en bråkdel av allt vi fick ta del av under några fascinerande timmar.
Att efter en karriär som bland annat lärare på KTH och som reklammakare ge sig in i en bransch som hela tiden fyllts på med olika talare är ett stort steg och kräver ett stort mod. Mod är något Göran ofta återkommer till, att våga ta steget ut i det vi upplever som osäkert och kusligt. Olika trender som hela tiden sköljer över oss är vi ofta inte ens medvetna om, de bara smyger sig på oss. Att leva som ung 2014 innebär att man inte ens vet något om den tid då telefonen satt fast i väggen och att internet inte alltid funnits. Men för de som är födda tidigare än åttiotalet har det varit stora förändringar och ibland för svåra för vissa att ta till sig.

Allt går fort idag
Allt går idag så snabbt och vi måste vara mer och mer effektiva och just detta med effektivitet illustreras bra med dessa ord av Woody Allen: ”Jag tänker ta livet av mig. Jag borde åka till Paris och hoppa från Eiffeltornet. Sen är jag död. Faktum är att om jag tar och flyger med Concorden så kan jag vara död tre timmar tidigare. Perfekt. Fast vänta lite, med den tidsskillnaden hinner jag vara levande sex timmar i New York och död tre timmar i Paris. Jag kan alltså få saker och ting gjorda och ändå vara död.” Så pass effektiv kanske man inte behöver vara, men för att få lite förståelse för hur snabbt allt händer i dagens informationssamhälle ger Göran oss några exempel. Om man 2004 sökte på ordet future fick man 33 600 000 träffar och 2014 får man 1 940 000 000 träffar på samma ord.
För er som kommer ihåg SONY Walkman (bärbar liten bandspelare), så tog det 14 år för dem att sälja 1 000 000 av dessa. För att få lite perspektiv så tog det tre dagar att sälja 4 000 000 av iPhone 4S och tre dagar att sälja 10 000 000 av iPhone 6.  Världen har gått från en tid då vi hämtade vår information från böcker, radio, TV och dagstidningar, till en tid då vi ständigt är uppkopplade mot världen med dator och smartphones. Vi har utan att fatta det blivit beroende av Facebook, Instagram och sms och en studie på dem mellan 18 och 24 år visar att 48 procent kollar Facebook det första de gör när de vaknar och 28 procent direkt innan de skall somna. 11 procent av ungdomar i USA kan till och med tänka sig att avbryta sexakten för att kolla ett inkommande textmeddelande. Det öppnas idag fem nya konton på Facebook varje sekund. 75 miljoner går in på Instagram varje dag. Vi får alltså hela tiden ett extremt överflöd av information.

Fattar vi då mer nu?
Fattar vi mer och tar vi bättre beslut? Eller blir vi dummare av att hela tiden vara uppkopplade? En studie visade på att när studenter gjorde ett prov, missade de 20 procent fler frågor när de blev störda av teknik. En annan studie visade att studenter inte kunde koncentrera sig mer än två minuter i stöten när de studerade. Man blir var elfte minut störd av mail, sms etcetera under arbetsdagen.

Du är ditt personliga varumärke

Förra året lades 35 000 000 selfies upp på Instagram. Vi delar bilder på oss själva, vad vi äter, hur vi tränar, vad vi tycker och vad vi gör. Vi regisserar helt enkelt det liv vi vill att andra skall tro att vi lever. Det är bättre att få andra att berätta om det i stället. Göran: ”Vad jag säger om mig själv är rätt ointressant. Det är vad andra säger om mig som är det viktigaste.” Bette Midler uttryckte det i stället så här: ”Nog pratat om mig nu. Vi pratar om dig istället. Vad tycker du egentligen om mig?”

Trender
Göran har varje år gjort en trendrapport. Den han gjorde förra året sa han skulle vara den sista, men det visade sig vara den senaste, för i februari kommer han med en ny. Här nedan skall ni få några av de trender Göran förutspått genom åren.

Den globala singel-ekonomin
På fyrtio år har antalet singelhushåll fördubblas både i Sverige och i USA. Singelekonomin får mer och mer uppmärksamhet och anpassningar till denna genomförs successivt. Marknadsföringen för onlinedating fortsätter att utvecklas och växer hela tiden.
Detta skrev Göran 2005: All handel är att betrakta som e-handel. Vi ser en större spridning för e-handeln i olika åldersgrupper, samt en större produktspridning där vi handlar mer och mer av dyrare produkter. Vi kommer förhoppningsvis att se att e-handeln inte bara är en jakt på att vara billigast, utan också på att den kommer att ge kunderna mer av en shoppingupplevelse.
Den kommersiella vardagsandligheten
En marknad som växer och växer. Ser vi på ett gyms utbud idag så går det mot mer slow motion. Mer österländska influenser. Yogan växer och hela den industri som omgärdar den. Det är en trend som kommer att bli ännu starkare de närmaste åren.
Den omvända sexrevolten
Flera nyligen genomförda undersökningar visar entydigt att reklamens sexism inte gagnar företagen och motståndet ökar mot alla sexskriverier i massmedia, framförallt i kvällspressens bilagor. Vi kommer att få se nymoralistiska rörelser och till och med amerikanska grupper med puritanska förtecken.
Den naturliga lyxekologin
Denna trend får allt mer fokus. Fler och fler produkter har en tydlig ekologisk profil och kunderna är beredda att betala för det.
Dessa trender förutspådde alltså Göran för flera år sedan och de har slagit in och är sanningar idag.

Några citat
Några citat fick vi ta del av också och här får ni några jag tycker är bra.
”Kommunikation är som bäst när den använder minst antal stavelser och ord”, sade Jaques Barzun.
”Ju längre tillbaka du kan se, desto längre framåt ser du troligen”, sade Winston Churchill.
”Ju längre jag lever, desto mindre framtid finns det att oroa sig för”, sade Ashleigh Brilliant.

Ja, hur man ser på historien, samtiden och framtiden är avgörande för hur vi lyckas. Att lära sig känna in vad som är på gång kan vara avgörande. Detta visar sig inte minst då första snön kommer och alla blir helt överraskade, vilket medför att alla skall ha tid hos däckfirmorna samtidigt. En annan gång då alla borde känt in och lyssnat var när dåvarande chefen för riksbanken i USA, Allan Greenspan, 2007 sade följande: ”Risken för en ekonomisk nedgång har tilltagit i både USA och i övriga världen”. Han såg trenden innan någon annan.

Hur fångar vi då framgången?
Görans råd för att lyckas är att få till ett WOW.
* Skippa klichéerna.
* Less is more.
* Gör något ingen annan gjort.
* Testa och våga misslyckas.
* Gör det med hjärtat.
Kom ihåg att framgången sitter inte i pengar, eller att ha flest av allting. Hästkrafter, kvadratmeter boyta, antal vänner på Facebook. Detta är bara kortsiktig framgång. Gör bra saker hela tiden och överträffa förväntningarna. Då har du fixat det!

Bli en vinnare!
För att bli en vinnare i framtiden ger Göran några råd.
* Sätt dig in i de nya förutsättningarna och avfärda inte nya rön och trender med ”det går inte”.
* Ha en kritisk inställning till allt nytt, men våga testa.
* Ha en ödmjuk inställning till att du faktiskt kan ha fel.
* Om du tror på dina idéer så kämpa för dem. Slåss för dem och gör något av dem.
* Ta alltid med hjärtat i det du gör, annars kan du aldrig få den passionerade glöden.
Tänk på att livet inte är en repetition. Det är själva pjäsen!

Och till sist:
Work hard and be nice to people! Ja, man hade lätt kunnat skriva en bok om allt vi fick ta del av, men det har ju Göran redan gjort, närmare bestämt fyra stycken. Min rekommendation till er alla är att kolla upp vad de som gör trendrapporter tror kommer att hända. Det ger er ett litet försprång.

Text: Jörgen Edström
Foto: Göran Adléns privata