30
Sep

Tillbaka

Göran Adlén – Bli mer dansk

Hans J Wegner, Arne Jacobsen, Nanna Ditzel, Georg Jensen, Kaare Klint, Börje Mogensen, Verner Panton, Poul Kjärholm, och inte att förglömma, mannen bakom den ikoniska PH5-lampan, Poul Henningsen.

För den designintresserade så vet du direkt att det är en uppräkning av kända danska designers. Många av dem har blivit historiska och kända över hela världen. Vad hittar man för något gemenast med de här namnen? Förutom att de är danskar alltså. Jo, de har gått sin egen väg. De har gjort sig kända genom att vara excentriska och vågat sticka ut. För att lyckas i framtiden måste du också våga sticka ut. Våga göra något som ingen annan har gjort. Sverige vimlar av duktiga frisörer och i en internationell jämförelse så klarar vi oss bra. Men hur många salonger sticker egentligen ut från mängden? Hur många har vågat gå sin egen väg och gjort något annat än alla andra? För få om du frågar mig. Vi har en bransch som leker följa John, men det finns enorma möjligheter att våga sticka ut.

Jag lämnar inte Danmark än. För det är en sak som danskarna är minst lika känd för som sin design, och det är öl. Tidigare var det Carlsberg och Tuborg som dominerade, men i takt med att ölintresset vuxit mer och mer så är inte en Calrsberg Sort Guld det mest spännande som går att dricka. Det har Mikkeler tagit fasta på och blivit ett av de märken som fört Danmark upp på öltronen igen. På Mikkeler skapar man bland annat öl med smak av bacon, chipotle chili, milk and honey, vanilla milkshake och de tog även fram Mikkeler Black, med 15 procent i alkoholstyrka. Grundaren Mikkel Bjergsjö har bestämt sig för att göra en ny öl med ny smak varje vecka. Då är man inte bara en bryggmästare, då är man en ölnörd. Och kan man ta fram en öl som är lämplig för frukost, en för lunch och en öl som passar till desserter, ja då tänker man nytt. Våga precis som Mikkel Bjergsjö bli en nörd. Gör något annorlunda. Något som får dina kunder att prata om dig, göra uppdateringar om dig på sociala medier och sprida ditt budskap.

Framtiden kommer att tillhöra de små, snabba och de som drivs av en kärlek till sin verksamhet. Det gäller frisörer och det gäller även de leverantörer som kommer att lyckas med sina produkter på hårmarknaden. För tio år sedan var det viktigt att vara en stor aktör, men idag handlar det om att vara en snabb leverantör. För idag styr vi inte inte själva. Vi äger inte vårt eget varumärke. Det gör våra kunder. Det är därför en produkt plötsligt bara bli hypad. Du har inte sett någon reklam för produkten. Men plötsligt börjar alla prata om den. Varför? Jo, för rätt person säger rätt sak vid rätt tillfälle. Och vad gör svansen då? Jo, de följer efter. Det behöver inte vara en sponsrad Instagramkändis. Det kan det så klart vara, men det kan också vara en influenser som har följare som verkligen är intresserade av hår. Då kan det ta fart. Och det kan ske snabbt. Säg att alla ni som läser den här krönikan skulle säga att man ska tvätta sitt hår i mandelmjölk och skulle lägga upp detta på Instagram och Facebook. Vi skulle nå ut till hundratusentals personer inom loppet av några dagar. Vi skulle garanterat få bloggare att börja skriva om miraklet och sedan efter någon månad hade vi kunnat läsa om ”Mandelsmjölksmiraklet” i modetidningar.

Börja nu inte rekommendera detta utan se bara hur snabbt det går att sprida saker idag. När två miljarder finns på Facebook förstår du säkert själv potentialen. Det är därför de långsamma företagen och stora företagen får allt svårare. Vi kommer att se en uppsjö av små märken i vår bransch. En del kommer att ha väldigt kort livslängd, en del längre. Vi kommer att se varumärken komma och gå. Vi kommer se massor av nya varumärken från andra delar av världen än vad vi är vana vid idag. Vi kommer att se frisörmärken som liknar Mikkeler på ölsidan. Företag som drivs av excentriska nördar. Och jag hoppas vi kommer att se fler frisörsalonger i Sverige som verkligen vågar tänka danskt. Excentrisk, galet och annorlunda. Och jag är säkert på det kommer att lyckas. För vem kommer ihåg en blek kopia av kopian? Så våga stick ut!