Tillbaka

Gocciani Weekend x 2

Mirror_nr_2_2016-(Sida-51)

I mer än tio år har frisörer samlats för en inspirerande helg tillsammans med Gocciani. I år var det dock två helger som gällde på två helt skilda platser.

I stort sett samma program erbjöds på Stenungsbaden och på Södra Berget i Sundsvall. Två fantastiska anläggningar som ger många möjligheter för deltagarna att uppleva lite mer än hår. I samarbete med Mirror bjöds i år på ett lite bredare program och alla deltagarna fick absolut med sig något som de kan använda i sin vardag.

Lördagens första programpunkt stod Anneli Nygårds och Åsa Pettersson för. Två duktiga frisörer som arbetat tillsammans i många år. Att de verkligen gillar varandra och det de gör är ingen tvekan om. De bjöd på massor av tricks och tips. Dagens andra punkt var av undertecknad Jörgen Edström och nu handlade det om både företagets och den privata ekonomin. ”Man kan inte göra alla förändringar på en gång, men man kan göra några, och allt man gör påverkar ekonomin idag och i framtiden”.

Mirre Dehlin gjorde en visning som man kan kalla: uppsättningar med energi. Fem modeller som fick fyra stilar var i ett snabbt tempo och Mirre visade att om man bara kan grunderna, är det möjligt att med enkla medel förändra håren totalt. Ledig tid följdes av middag med sång och dans där alla artister också var modeller gjorda av Anneli och Åsa. Sedan drog festen igång!

Söndagen inleddes av Mirre som gick igenom Pivot Points olika principer, med allt inom form, texture och stilar som man behöver vid uppsättningar. Återigen fyllt med energi, vilket kan behövas tidigt en söndag. Ulrika Ek gav sedan en föreläsning om sociala medier.

Att marknadsföra sin salong/hyrstol.
Vad skall man tänka på och vad skall man undvika? Internet och dess olika kanaler har gett oss alla ett överflöd av möjligheter att kunna hänga med i allt som sker runt omkring oss. Vi kan också se till att andra får ta del av det som händer med oss och vår verksamhet. Hur kommunicerar man då bäst? Här är några små råd från Ulrika:
• Ha något relevant att kommunicera.
• Gör det helst med mindre text, där de fyra första orden är viktigast.
• Illustrera alltid med en bild eller ännu hellre med något rörligt. Det gör det betydligt mer intressant och kom ihåg att det är likes och delningar som gör allt mer synligt på nätet.
• Innehåll med bra bilder delas 97 procent mer än de utan.

Mycket bra information som förhoppningsvis ger alla lite bättre förutsättningar att synas mer och bättre. Söndag eftermiddag gavs frisörerna möjlighet till några timmars färgutbildning.
Även nästa år kommer det också att bli Gocciani Weekend x 2 och känslan är att de flesta av deltagarna kommer att dyka upp då också.

Text & foto: Jörgen Edström

 

Mirror_nr_2_2016-(Sida-50)

Mirror_nr_2_2016-(Sida-52)

Mirror_nr_2_2016-(Sida-53)

Mirror_nr_2_2016-(Sida-54)