Tillbaka

Fullt fokus på män

Det utlovades en annorlunda visning med fullt fokus på mannen. En kväll där vi skulle få veta vad den moderna mannen vill ha och hur han tänker samt vad som gör honom till en lojal kund år efter år. Det och mer därtill gavs det svar på när SP Men bjöd in till en inspirerande afterwork.

Frisörsalonger är idag något av en kvinnlig domän. Det gäller allt från behandlingsutbud till produktsortiment och det gäller även språk och inredning. När SP Men bjöd in till visning och show på Skyddsrummet i Stockholm var mannen helt i fokus och förutom en stor mängd modeller, inspirationsstylingar och treminuters speedcut presenterades också en undersökning som visade hur lågprioriterad denna drygt 50 procent av befolkningen är på landets frisörsalonger.
Av de tillfrågade är 60 procent av alla manliga salongskunder öppna för en färgbehandling men får aldrig ens frågan. Är det svaret på varför endast sju procent av alla män gör en färgbehandling? Eller är det så att det här med att färga ses, av både frisörer och dess kunder, som en kvinnlig behandling? Kanske ska man se över hur man benämner olika typer av behandlingar för att göra dem mer manliga? En man kanske inte ska “färga för att täcka det grå” utan få en “shadingbehandling” för att återskapa eller förstärka den egna tonen? Och hur ser det ut med tidningsutbudet i väntrummet? Varför är det bara 25 procent av alla män som får håret tvättat innan klipp?  Vill de inte ha den behandlingen?

Idag när skägg är en stor trend är det också många av dessa kunder som inte får hjälp med att ta fram en snygg form eller tips på hur de underhåller skägget för att det ska se så bra ut som möjligt. Kristian Andersson, tekniker på Wella, betonade vikten av att skägg behöver en snygg underlinje för att inte förstärka, eller till och med skapa en illusion av, en dubbelhaka.
“Nu är det säkert många som tänker som jag att så här ser det inte ut på min salong!” uttryckte sig Tomas Edlund och påminde om att undersökningen är resultatet av mängder av salonger och inte en specifik. Den täcker den lilla salongen på hörnet till de stora kedjorna på köpcentret. Det är det som gör en undersökning intressant – den visar ett generellt resultat representativt för hur ”salongssverige” ser ut idag och det kan vara ett viktigt verktyg i den egna salongsprofileringen och dess utveckling.
Förutom Tomas Edlund (salong hosTomas) och Kristian Andersson (Wella) var även Sofie Eriksson, också hon tekniker på Wella, på scenen och pratade trender, klipp, färg och styling för tre kategorier av män: ”Real Men”,  ”Unreal Men” och ”Sons of Anarchy” som ni kan se på bilderna här nedan. Vi blev även underhållna av beatbox-artisten Svante Drake som på ett helt makalöst sätt DJ:ade oss igenom kvällen.

Text & foto: Anna Lu Lundholm