Tillbaka

FRONT ROW I MIAMI

Miami är en fantastisk plats för att ha ett spektakulärt event.

Mirror_nr_1_2016_original_inlaga-53

Luxury Brand Partners (LBP) samlade 2800 frisörer från 13 länder till sitt Front Row. LBP marknadsför sina egna märken som Oribe, R+Co, V76 by Vaughn och Smith & Cult och det är inga direkt okända partners de har.

För att kicka igång det hela var det ett jättepoolparty första dagen och återigen fick vi bevis på att inga andra kan ”parta” som frisörer. Därefter följde en kväll med VIP-hylla och då bjöds det på en stor överraskning. LBP hade beslutat sig för att dela ut ett pris för ”Lifetime Achievment” till John Paul DeJoria för hans enastående insatser med att höja kunskapsnivån hos frisörer, framförallt i USA, och det var ett populärt val.

Efter detta följde tre intensiva dagar på MANA studios som ligger mitt i Wynwood, ett område i Miami där i stort sett alla byggnader är fulla av laglig och snygg graffiti. Här ligger också mängder av gallerier, designbutiker och restauranger. I detta område har också LBP sin tre våningar höga byggnad i något som kallas the Green Building. Hela MANA var uppbyggt som en mässa där alla märken hade egna montrar och där vimlade folk mellan alla visningar och föredrag. Här fanns också ett stort utrymme för hands-on-undervisning med drygt 100 frisörer i varje klass.

Den första stora presentationen var av Oribe med flera visningar och mängder av kända frisörer på scenen som Ronnie Stam, James Pecis och Vivienne MacKinder. En fantastisk avslutning blev det alla tre dagar med mängder av sprutande konfetti. I USA kan de det här med stora, grandiosa effekter.
Vi var med om en inspirerande föreläsning av Jim Collins, föreläsare och författare till nio böcker varav storsäljaren Good to Great handlar om hur vanliga företag tar språnget till mästarklass. En mycket inspirerande föreläsning som gav massor av nya tankar.

Vidare fick vi ta del av Vaughn med V76 by Vaughn och han är en man som stylat många stora män som till exempel Bill Clinton, Richard Gere och Bruce Springsteen för olika covers i betydande magasin. En kul grej med Vaughn är att trots bakgrunden med en far som var barber så drömde han hela tiden om att som trummis få spela med de största musikerna. Så blev det inte. Han har stylat dem i stället.

Maggie Mulhern som är redaktör på Modern Salon pratade om sociala medier och dess påverkan idag och i framtiden. Ytterligare en kul föreläsare var Simon Doonan som fått mängder av utmärkelser för sina spektakulära skyltningar. Framförallt är han känd för sina nästan 30 år som kreativ ambassadör hos Barneys där han hela tiden skapade de mest intressanta skyltfönstren i New York.

R+Co har tre otroliga frontfigurer i Howard McLaren, Thom Priano och Garren. Howard har vi presenterat tidigare i Mirror och han har en lång och framgångsrik karriär och är också känd för att vara den som införde en modern version av razorcut i USA. Thom är den som gjort flest omslagsbilder till GQ och Garren är den ende av dem som är känd under endast sitt förnamn. I stort sett ingen vet hans övriga namn och han har haft överlägset flest covers i Vogue. Dessa tre bjöd på var sina visningar till stort jubel från publiken.

Avslutningen stod Smith & Cult för och jag måste erkänna att jag var lite undrande till hur man skulle kunna göra en stor visning om och med naglar. Nu vet jag att det går. Vilken avslutning det blev. Bravo!

Det blev verkligen fantastiska dagar i Miami.

Text & foto: Jörgen Edström

Mirror_nr_1_2016_original_inlaga-52

Mirror_nr_1_2016_original_inlaga-56

Mirror_nr_1_2016_original_inlaga-55

Mirror_nr_1_2016_original_inlaga-54