Tillbaka

Ett frisörnamn blir ett produktnamn!

Det finns några kända frisörer och salonger som genom åren lanserat sina egna produktmärken och nu kommer ytterligare ett sådant. Denna gång vänder det sig direkt till frisörer med sina produkter.

Larsson & Lange är idag åtta salonger i södra Sverige med 50 anställda och en egen Education. 1991 startades den första salongen i Malmö och där finns idag fyra Larsson & Lange-salonger. De övriga är fördelade mellan Lund, Ängelholm, Helsingborg och Halmstad.

Vi blir lite nyfikna på detta med ett eget produktmärke och frågar en av delägarna, Ricard Larsson.

Varför en egen produktserie? När man arbetat som frisör och drivit egna salonger under många år, samlar man på sig en massa erfarenheter och kunskaper om vilka typer av produkter som fungerar för en själv och för kunderna. Detta födde idén hos Håkan och mig att varför inte använda det vi lärt oss och skapa en egen serie produkter som vi vet fungerar för frisörer och kunder och dela med oss av det.

Vad utgick ni från när ni tog fram serien? Vi har arbetat med den under tre år. Det har varit en referensgrupp med sex av våra duktigaste frisörer som hela tiden testat, kommit med synpunkter, testat igen och så vidare. När vi till slut hittat rätt recept till produkterna började vi arbeta med förpackningarna och det har varit ett stort arbete, tillsammans med en reklambyrå, innan vi hittade rätt. Det blev en tillverkare i Italien som kunde leva upp till våra krav.

Var tillverkas produkterna? De tillverkas av Scandinavian Hair Company, som också är de som skall sälja dem i Skandinavien. Serien är ju framtagen för skandinaviska hår.

Hur många produkter finns i serien från starten? Vi startar med de nio produkter vi anser bör ligga som en grund i en bra produktserie. Det är tre schampon, två conditioner, ett vax, en paste, en mousse och en spray.

Vad har ni för namn på serien och vad kommer produkterna att kosta? Seriens namn är HairWear och alla produkter kommer att ligga på cirka 169 kronor per produkt.

Lanseringen av HairWear var en speciell händelse. I kyla och snöväder i specialbyggda tält bakom en av salongerna var det packat av folk som fick ta del av sex olika visningar, underhållning och en fest som blev sen.

Kul när frisörföretagare tar ytterligare ett steg och vågar sig på något annorlunda som detta. Det är dock inte den första svenska produktserien som bär kända frisörnamn. Björn Axén var först med en egen produktserie. Den har sedan utökats med Urban by Björn Axén. Björn Axén har också sitt namn på olika redskap som till exempel Volymaster.

Sedan flera år har också SACHAJUAN en serie produkter som även lanserats utomlands. Gemensamt för dessa är att de förutom att säljas på de egna salongerna även säljs på apotek och parfymerier. Under året kommer också Patrik Lernberger och Mattias Stafsing med en egen serie produkter.

Detta är troligtvis något vi kommer att få se mera av i framtiden, även här i Sverige. Utomlands har mängder av kända frisörnamn sina egna produkter.

Text: Jörgen Edström