Tillbaka

En kväll om hår, helt utan hår!

”Om man tvättar håret tre gånger i veckan blir det tvättat 650 gånger på fyra år.”


Viken underbart bra idé att ge närmare 100 frisörer en kväll om hår, helt utan hår. Detta behövs som motvikt till alla dessa kvällar med endast hår. Frisörer behöver få upprepat för sig, gång på gång, alla de enkla sanningarna om självklarheter i sättet att behandla kunder och lyckas i sitt arbete. Long Hair Care kallar Hårologi detta program och det handlar mycket om just långa hår och allt frisörer kan göra med det, samt alla merbehandlingar de kan medföra. Frisörens kunskap är unik och det gäller att förstå och utnyttja det, både vad gäller de behandlingar vi verkligen skall kunna erbjuda och vad gäller försäljning av produkter. Där är det endast frisören som har rätt kunskap. Peter Sporron och Petter Buberg från Hårologi gav alla en helkväll, med nya tips och idéer för många och med påminnelser till resten. Det är lätt att fastna i sina rutiner och glömma all den kunskap som finns om man inte ständigt påminns om den, vilket gjorde denna kväll så viktig. Att återge allt som sades denna kväll är inte möjligt, men jag skall försöka återge några av de bra saker som kom fram.

De flesta som har långt hår bryr sig mer om håret än de med kort hår. De är ofta villiga att göra mer med håret för att det skall se vackrare ut och även betala för ett bra resultat. Om man tvättar håret tre gånger i veckan blir det tvättat 650 gånger på fyra år. Tänk er en skjorta eller blus som blir tvättad så många gånger och tänk er hur kvaliteten skulle vara, då kan man förstå vad håret utsätts för. Detta är en kunskap frisören har och skall förmedla till alla kunder.
– Använd därför alltid rätt produkter och var noga med att både hår och hårbotten skall vara rena. Använd sen alltid conditioner och emellanåt en djupare behandling.
– Emellan tvättarna är det också viktigt att dagligen borsta sitt långa hår och då skall det vara med borst från vildsvin. Detta stimulerar hårbotten och blodcirkulationen samt tar bort salter och beläggningar.

Konsultation
Konsultationen är den viktigaste stunden vid kundbesök och speciellt då vid kundens första besök. Konsultationen visar även vem du är som frisör och den visar din ärlighet och kunskap. Konsultationen skall vara minst 80 procent lyssnande och bygga på att först lära känna kundens behov och önskemål, för att efter det kunna hjälpa till med lösningar. Är man dessutom Hårolog så har man tillgång till en Hårtestapparat och även den ger frisören en fördel i sin konsultation.

Några bra frågor till en kund är följande:
* När älskade du ditt hår senast?
* Vad var anledningen till att du gjorde det?
* Är det något med ditt hår du inte är nöjd med?

Tjäna kunden och pengar!
Det är viktigt att få in nya kunder på salongen, men det är ännu viktigare att man lyckas behålla de kunder man redan har. Det kan man med hjälp av sin kunskap och sitt engagemang och inte minst med pre booking, alltså att hela tiden sälja in nästa behandling och då få kunden att direkt boka in nästa besök.

Ta tillbaka!
Det viktigaste en frisör har är sin kunskap. Kunskap om håret och kunskapen om produkter, färg och vad kunden kan passa i. Denna kunskap behöver användas på varje kund vid varje besök. Peter och Petter poängterar flera gånger under kvällen vikten av att alla frisörer skall kunna sina produkter och att då också kunna rekommendera de produkter kunden verkligen behöver. Likaså att de inte endast gör allt rätt vid kundens besök på salongen, utan också undervisar kunden i hur håret skall skötas hemma. Detta är idag viktigare än någonsin, då så många produkter säljs på ställen som inte har denna kunskap.

Ja, detta var ett väldigt litet urval av allt vi fick med oss under en kväll som gick alldeles för fort. Får ni chansen att närvara på en kväll med dessa herrar, så är det väl investerade timmar.

Text & foto: Jörgen Edström