Tillbaka

Eleven Australia + fototips

©Anna_2016-03-07__Q8C2163

Joey Scandizzo och Andrew O’Toole.

Det har varit lansering av det australienska märket Eleven. En av figurerna bakom märket är Joey Scandizzo, trefaldig vinnare av Årets Frisör i Australien som driver fem salonger i Melbourne där han har drygt 100 anställda.  Tillsammans med sin vän fotografen Andrew O’Toole är de Creative Directors på livsstils-serien Eleven. De har tillsammans skapat utseendet och tagit fram de olika produkterna ihop med kemister. De sköter även hela identiteten kring varumärket som främst riktar sig till en ungdomlig målgrupp. Gruppen bakom Eleven sattes ihop 2011 och deras första produkt “Miracle Hair Treatment” kom ut 2012 i Australien. En omedelbar succé och nu är det dags för Europa och Sverige att få ta del av mirakeldropparna.

Joey och Andrew har i över tio års tid gjort mycket modefotograferingar tillsammans och Elevens identitet handlar mycket om styling i den miljön. På scenen hade de byggt upp en enklare fotostudio där publiken fick vara med och se hur en sådan fotografering går till. Via en projektor som lös upp ena väggen fick vi se bilderna dyka upp vart efter de togs. Justeringar i hårstylingen samt nya instruktioner till modellen om nya poser och sekunden efter lös resultatet upp väggen. Det var ett kul och mycket uppskattat grepp att ha hårvisning på. När man jobbar med proffsmodeller är det sällan tillåtet att vare sig klippa eller färga deras hår och Joey visade då hur man kan maskera delar av håret med tejp och sedan gå på med tillfällig sprayfärg för att få till en cool förändring av en look.

HUR TAR MAN EN VINNARBILD?

Om ni googlar på Joeys kollega Andrew O’Toole dyker det upp mängder av bilder ni känner igen. Han har fotograferat hårbilder i över sjutton år och har blivit Årets fotograf i Australien tre gånger. Men det är inte de bilderna jag menar – bilderna jag tänker på är de han bland annat tagit åt Angelo Seminara, Errol Douglas, Mark Leeson, Kevin Kahan och Lisa Shepherd med flera, och dessa bilder har bland annat har resulterat i fyra vinster i British Hairdresser Awards.

Andrew, vad är en bra hårbild? –Det beror lite på var den ska användas. Om det är till en modefotografering, till annonsering eller till en tävling. Men om vi riktar in oss på tävlingar så handlar det om rätt modell, rätt makeup, rätt styling, rätt fotograf och naturligtvis rätt hår. Summan av alla delar gör helheten och är någon av dessa delar svag så sänker det hela bilden. Så det är viktigt att ha de bästa på varje position. Lyckas du med det har du ett bra resultat.
­
Och vad är skillnaden mellan en tävlingsbild och en modefotografering? Egentligen är det viktigt med samma filosofi, att ha de bästa på varje position, men man kan leka mer med de olika delarna i en modefotografering för att få till en annan känsla. Till exempel så kan håret vara stökigare då det inte ska bedömas utifrån teknik av de som ska se bilden.

Du sitter även med i olika jurys och bedömer hårbilder. Vad tittar du efter när du ser dessa bilder? –De måste uppfylla vissa kriterier. Bland annat ska bilden visa hög frisyrteknisk nivå. Tekniken behöver inte vara ny men den måste vara väl genomförd.
Jag vill också gärna se något som inspirerar mig. Man ser ofta att frisörer kopierar andra frisörer och om bilden inte innehåller något eget så blir en sådan bild ointressant. Till exempel den blonda boben, den ser vi varje år, men om bilden visar på en egen idé kring hur den är utförd blir det intressant. Speciellt om det är en enkel detalj som förändrar hela intrycket, sådant tilltalar mig.

Till sist vill jag också se skönhet i bilden. Att den är vacker. Alla dessa tre kriterier måste uppfyllas för att vara en vinnarbild. Hög teknisk nivå, något nytt och att det finns skönhet i bilden. Du kan till exempel skapa en märklig frisyr som liknar en kaktus där tekniken är oerhört svår, och det definitivt är något nytt … men är det vackert? För mig är det viktigt att skönheten finns med i bilden. Det finns massor av galna frisyrer men om det inte passar modellen och gör henne vacker blir det fel.

När en frisör kontaktar dig för att fotografera hårbilder – hur ser dina förväntningar på frisören ut? –Jag jobbar både med unga oerfarna frisörer och de som anses vara bäst i världen, så det är ett brett spann och jobben kan se väldigt olika ut. Jag försöker alltid att ha ett öppet sinne inför varje jobb men förväntar mig att det finns en bra grundnivå hos frisören. Är det en junior så försöker jag hjälpa till med att komma igång med anvisningar till modellen och guida med min kunskap för att vi ska få ett så bra resultat som möjligt. Något jag gör med alla frisörer, oavsett deras egen nivå, är att jag kör en mental förberedelse med allihop så att vi jobbar åt samma håll. Och det gäller oavsett om det är Mark Leeson eller en junior. Jag är väldigt kritisk till mitt eget fotograferande och ställer höga krav på min egen prestation och det gäller även med dem jag jobbar med.

Något som också är avgörande är att frisören kan få mig att bli förälskad i sin idé. Blir jag inte förälskad innan fotograferingen kommer jag inte att bli det efter heller. Min favorit är ofta något du ser hela tiden, något enkelt, vi kan ta den blonda boben. Gör något med färgen, låt den till exempel tona från koppar till svart (istället för tvärtom). Eller från vitt till svart – då har vi något nytt och det är ofta så enkla saker som gör något genialt. Sådant älskar jag.

Text & foto: Anna Lu Lundholm

 

©Anna_2016-03-07__F2A1138

©Anna_2016-03-07__Q8C2248

©Anna_2016-03-07__F2A1040

©Anna_2016-03-07__F2A1066  ©Anna_2016-03-07__Q8C1973

©Anna_2016-03-07__Q8C2027

©Anna_2016-03-07__Q8C2030

©Anna_2016-03-07__Q8C2052

©Anna_2016-03-07__Q8C2081

©Anna_2016-03-07__Q8C2125

©Anna_2016-03-07__Q8C2144