12
Jul

Tillbaka

COTY!

Inte alla är medvetna om att Wella numera är en del av ett av världens största företag inom skönhet och vid ett besök i Berlin ck jag chansen att sitta ner med Cristian Canthal för att få lite mer information.

Cristian är General Manager Nordic och har varit med vid hela transföreringen till COTY.

Berätta lite om din bakgrund?
– Jag är Tysk och Peruan. Gift och har tre barn och jag har levt och arbetat i Tyskland, USA, Schweiz, Argentina, Peru, Venezuela och Sverige. Har varit med Wella sedan 2006 och varit ansvarig för Latin Amerika, varit påGlobal Color Inovation och med på Marknad för Wella Europa och sedan några år är jag General Manager Nordic.

Vad upplever du är skillnaden mellan Sverige och resten av Europa?
–Sverige är ett fantastiskt land, välkänt för sin kreativitet på olika områden och för att ligga i framkant inom fashion, trender och innovationer. Inte konstigt att globala företag som IKEA, HM, Spotify, Volvo och Ericsson kommer härifrån. Sverige har också kommit lång med att acceptera olikheter och jämställdhet mellan könen och detta ger en mer öppen och produktiv miljö. Svenskar är också mycket inkluderande och demokratiska i beslutsprocesser, där alla är involverade. Detta kan göra just beslutsfattandet lite långsammare, men leder i slutändan till bra beslut. Sist men inte minst, den fantastiska naturen och detta med att människorna är så noga med att ta hand om den.
Från ett branschperspektiv är en stor skillnad att vi generellt har högre priser och när man går till en frisör känns det lite som en investering, vilket det ju skall vara. Vi säljer mer produkter för kundernas hemmabehov, men samtidigt är vi dåliga på att erbjuda behandlingar som blow-out och snabb- styling. En annan sak som skiljer sig är det stora antalet hyrstolar, vilket är ganska unikt. Vi är också lika noga med vår arbetsmiljö och miljön i stort.

Vad tror du är det viktigaste som behövs för branschens framtid?
–Frisöryrket är ett fantastiskt yrke och det är så mycket mera än att bara klippa och färga hår. Det handlar om att förändra utseenden och bygga självförtroende hos människor på ett sätt som kan förändra deras liv. Frisöryrket behöver värderas högre och frisörer behöver känna stolthet i sitt yrke och i sin förmåga att påverka folk och framförallt att ta betalt för det. Vi på Wella vill bli en del av att lyfta hela branschen, skapa värden för våra salonger och hjälpa dem att bli framgångsrika. Vi arbetar hela tiden med att ge inspiration genom våra innovationer, starka utbildningar och business support. Jag tror att branschen behöver fokusera mera på att erbjuda er och olika behandlingar och ett område som är viktigt är att arbeta mer professionellt är med konsultation och detta för att ta reda på kundens egentliga behov och önskningar. Och naturligtvis måste man ta betalt för sitt arbete och vara mer företagare, samt sluta se kunden som en kompis. Det handlar om att ar- beta smartare och inte hårdare. Att välja rätt team, träna och utveckla dem är viktigt och där är vi redo att hjälpa till.


Vad behövs för att salongerna skall få tillbaka den försäljning de tappat de senaste åren?
– Skönhetsbranschen totalt växer och just frisörer är en viktig del för att kunna erbjuda sina behandlingar. Faktum är att svensk frisörbransch växer och har så gjort de senaste åren. Det finns tre sätt att få tillväxt och det är att få er kunder, få kunderna att komma oftare och att få varje kund att spend- era lite mer vid varje besök. Man kan också erbjuda ett större utbud av färgbehandlingar, snabbare behandlingar som gloss- ing och mer premium behandlingar som Koleston Perfect Innosense. Detta kan hjälpa till att öka omsättningen. Att förstå kundens behov är det första steget mot ökade inkomster och det förutsätter en bra konsultation. Om salongen hela tiden kan göra sina kunder nöjda, långt över deras förväntningar kommer kunden mer än gärna att betala för behandlingen och inte minst så kommer de tillbaka.

Något nytt om GHD och OPI?
– Det är fantastiskt att vara en del av ett företag som COTY som verkligen är i branschen för att vinna. De senaste tillskot- ten som GHD till exempel är ett bevis på detta. Vi kommer att fortsätta hantera GHD som en egen enhet, men vi kommer att ha en hel del aktiviteter tillsammans.
OPI är det ledande nagelmärket och det känns bra att ha det inom professionell beauty. Vi arbetar nära den existerande distributören för att ytterligare stärka detta fantastiska märke.
Detta var en liten inblick i Wella och Coty och det kommer mera om detta längre fram.

TEXT & FOTO: Jörgen Edström