Tillbaka

BJÖRN AXÉN 50 ÅR

Det började med en man från norra Västergötland som ville bli frisör. Denne man hamnade så småningom via Stockholm hos Monsieur Alexandre i Paris, som var den tidens absolut största stjärna på frisörhimmeln. Med sig hem från den franska modestaden hade han kunskap, kreativitet och nytänkande. Denne man var Björn Axén och han tog helt enkelt glamouren till Sverige och var den förste som satte frisöryrket på kartan. Björns namn var snart på allas läppar och han var en självskriven person i Stockholms nöjesvimmel och fick snart en mängd av celebra kunder. Han var helt enkelt Sveriges första och främsta inte bara ”kändisfrisör”, utan också mest kända frisör.

1984 var Björn så väl etablerad att han kunde titulera sig Kunglig Hovleverantör, vilket det idag endast finns 130 stycken av, till skillnad mot förr, då det fanns fler än 1000. Alla de fantastiska håruppsättningar vi sett drottning Silvia bära genom dessa år bar Björns signum och de skapade stor beundran runtom i Europa och världen. Fortfarande ser vi drottningen alltid lika fin i håret, nu oftast genom Peter Hägelstams försorg. Björn var även en stor föregångare på många olika plan, även vid sidan av själva frisöryrket. Han var den första som datoriserade sin salong, trots att det inte ens fanns ett system för detta, men med hjälp av Dick Wretlind var grunden lagd för det som sedan blivit branschens största datorsystem, itsperfect. Björn var också en av de första i världen med ett eget produktmärke, som han startade redan 1984.

Han var helt enkelt en ledstjärna i frisörbranschen.

1984 började en ung Johan Hellström som lärling hos Björn och med sin talang och ambition belönades han med högsta betyg vid gesällen och detta trots att han inte gått fulla tiden av sin utbildning. Han hade dock bråttom iväg, då hans andra stora intresse skulle ta honom på en lång resa som dansare och musikalartist och en internationell turné väntade på honom. Under många år hördes Johan och Björn endast sporadiskt och därför kom det som en stor chock för Johan när han 1993 nåddes av budet att Björn tragiskt gått bort.

Nu visade det sig att Björn, redan när Johan endast gått sju månader som lärling hos honom, skrivit in i sitt testamente att Johan Hellström var hans universalarvinge. Här stod Johan, tjugosju år gammal med helt andra planer i livet och skulle ta över Björns livsverk. Alla runt omkring Johan avrådde honom från att ta över företaget, som trots ett oerhört starkt varunamn, ekonomiskt var ett sjunkande skepp. Som den person Johan är ville han bevisa att det visst gick att få ordning på företaget, men för att klara detta bad han sin vän och kollega Peter Hägelstam att bli delägare, så de kunde göra det tillsammans. Peter nappade på förslaget och efter ett par år där pengarna knappt räckte till mat, lyckades de städa upp allt och kunde sen påbörja en ny era för varumärket Björn Axén. Kvalitet och service var Björns honnörsord och detta har Johan, Peter och deras team tagit med sig. Dock handlar det inte enbart om att förvalta ett arv, utan att förvandla allt in i nutid och att ständigt utvecklas.

Jag sitter ner tillsammans med Johan på hans kontor längst upp på Birger Jarlsgatan 124 och denna dag är extra stressig, då man är i full gång med förberedelserna inför jubileumsshowen en knapp vecka senare. Johan sitter här efter tjugo år som ägare och säger rent spontant att det aldrig har varit roligare än nu. Utvecklingen är fantastisk för Björn Axén och det är kul att verkligen få uppmärksamma Björn detta jubileumsår.

Det har inte varit en spikrak resa för er, Johan, med det skick företaget var i och det du några år senare gick igenom? – De första åren var extremt mycket arbete för inga pengar alls, innan vi kunde se att det vände. Peter och jag hade vissa tider knappt råd till mat, men vi var helt övertygade att vi skulle klara det och tillsammans med alla våra medarbetare har vi lyckats. Det har alltid ett pris naturligtvis och den 12 januari 2001 hade vi en effektivitetskurs här på kontoret. Vi hade en föreläsare och jag hörde att han pratade men inte vad han sa, det blev helt tomt och jag ursäktade mig, gick därifrån och fick hålla mig i väggarna hela vägen för att ta mig hem. Detta var antagligen priset för att man skall vara så jäkla duktig och klara av allt dygnet runt. Ingen klarar det i längden utan att det sätter sina spår. De första veckorna kom jag inte ur sängen och när jag väl gjorde det var det för en timma åt gången och först efter tre månader vågade jag mig tillbaka till jobbet. Då försökte jag att hålla mig till kunderna, för det var ett projekt på max en timma, vilket jag kunde klara av. Fem år tog det innan jag var tillbaka helt och hållet och jag har förhoppningsvis lärt mig när jag är tillräckligt bra och när det jag gör duger. Tråkigt var det att jag var tvungen att lära mig på detta sätt, men nu är jag här och mår bra, vilket är det viktigaste.

Björn Axén är idag Sveriges absolut största frisörföretag och det vilar tryggt på flera ben. Salongerna är fem, varav fyra i Stockholm och en i Göteborg, man har sin Academy som har två inriktningar, en är grundutbildningarna och den andra är vidareutbildningarna, där ansvaret ligger hos det artistiska teamet. Vidare är det Björn Axén Tools som säljs i de nordiska länderna och Björn Axén-produkter som dessutom säljs i Schweiz och Sydkorea och som är på väg in i ytterligare länder. Björn Axén är idag 91 stycken årsanställda och kommer att detta år omsätta drygt 90 miljoner och de räknar med en vinst för innevarande år på cirka 7 miljoner. Detta gör att de kan växa helt organiskt, alltså med egna pengar.

Det har hänt mycket den senaste tiden. Berätta! – Ja, vi har byggt om den stora salongen på Norrlandsgatan och öppnat en ny på Birger Jarlsgatan 33. Vi har också efter 24 månaders tester lanserat The Legacy 1963, en exklusiv serie produkter där vi inte sparat på någonting. Vi har de bästa och dyraste ingredienserna vilket visar sig på priserna, de säljs på konsumentmarknaden och ligger mellan 210 och 360 kronor, vilket antagligen gör dem till dyrast på den marknaden. Responsen har varit fantastisk, vilket övertygar oss om att vi lyckats bra med denna juvel.

Vad är tanken framöver? – Det är just nu mycket fokus på retail naturligtvis, men vi känner att när vi gör olika saker skall vi göra det till 100 procent, inget dattande. Vi skulle kunna växa betydligt mer med salongerna, men kvaliteten stoppar oss, då det är svårt att hitta frisörer med rätt kunskap och inställning. Som tur är har vi vår egen utbildning och vi plockar hela tiden nya frisörer därifrån, då vi vet att de har rätt kunskap. Det är ju kunderna som styr utvecklingen och om de upplever en bra kvalitet ger det oss chansen att utveckla. Om jag får skryta lite så gjordes en undersökning bland våra kunder om hur de upplevde det vi presterade och de allra flesta tyckte att vi överpresterade. Så vill vi att det skall fortsätta och vi alla på Björn Axén arbetar hårt hela tiden för att förtjäna våra kunder. Vi vet vad som krävs.

Björn Axén är idag ett stort företag och det drivs också som ett sådant. Här finns en hel företagsstruktur där Johan är vd, Peter Elmkvist koncernchef och Peter Hägelstam creative director. Här finns också produktchef och exportchef samt ekonomi- och marknadsansvariga, rektor och lärare på akademin och några tjänster till. En styrelse med olika spetskompetenser finns också. Helt enkelt är det bara att lyfta på hatten för Johan, Peter och alla medarbetarna på Björn Axén till den fantastiska utveckling de haft. Dessutom är 1963 satt på kartan som det år då namnet Björn Axén föddes på riktigt.

Mirror Magazine vill uttrycka en stor beundran för den fantastiska utveckling Björn Axén genomgått och passa på att säga GRATTIS!

Needan vill vi dela med oss av delar ur en helt enastående fantastisk jubileumsvisning som Björn Axén gjorde på Globen-annexet.

Text: Jörgen Edström
Foto: Björn Axéns arkiv
Foto visning och salong: Anna Lu Lundholm