Tillbaka

Bergfeldts Frisörer

bild1

 

Årets Frisörföretag!

Detta företag har rötterna så långt tillbaka som 1937. Då hade Helmer mönstrat av från sjön och bestämt sig för att bli frisör. För att kunna uppnå detta startade han en salong i Grönskåra, som ligger en mil från Älghult och där anställde han en frisörmästare. Denne fick uppdraget att lära Helmer herrfrisöryrket.

Samtidigt gick Anna en utbildning till damfrisör och dessa två är grunden till det framgångsrika företag som barnbarnen Gunilla och Greger driver idag. Men mellan dessa två generationer finns mamma Lena som gick sin utbildning i Växjö. Hon tog över salongen 1984 och arbetar fortfarande aktivt kvar där.

Gunilla tog sin gesäll 1990 och Greger 1996 och sedan 1998 driver de salongen på Larmgatan i Kalmar. Det har efter detta blivit salonger i Alstermo och Älghult och under de sista sex månaderna även i Växjö och Karlskrona. Fem salonger på fem olika orter med olika förutsättningar och kundkretsar och för att få det att fungera är Gunilla och Greger väldigt noga med att samma kultur skall genomsyra alla salongerna.

 

©AnnaLu_2016-04-25_DSC_5950

 

Vad tycker ni är det viktigaste att tänka på när man skall driva salonger, och då utelämnar vi det ekonomiska för nu? –Kunden. Salongen och frisören måste se kunden hela tiden och ha en närvaro till kunden. Kunden måste känna sig trygg. Detta kan vi tycka bör vara sunt bondförnuft för de flesta, men det är det tyvärr inte. Varje ny generation har sitt eget sätt de tycker känns rätt, men dessa grunder ruckar vi inte på, utan de måste delas av alla som jobbar här. Vidare måste det finnas en harmoni på salongen. Det skapar en familjär känsla som inkluderar kunden och frisören.

Vad upplever ni som det svåraste med att driva verksamheten? –Insikten att vi måste driva företaget och inte bara förvalta det och att hela tiden se framåt utan att tappa kompassen.

Vill prata lite om ekonomi nu. Ni har ju varje år riktigt bra resultat? –För oss är en god ekonomi en förutsättning för allt annat. Det som till slut räknas är vad som står på nedersta raden.

Ni har ju under hösten och vintern investerat i två nya salonger och har ändå bra resultat? –Vi tänker hela tiden på det enkla att kostnaderna inte får överstiga intäkterna och att hela tiden ha kontroll och då är det viktigt att alla förstår hur vi vill arbeta och de grunder vi tidigare nämnde.

Ni har onlinebokning, hur fungerar det för er? –Det är positivt för våra kunder, då en del vill kunna boka under de tider som passar dem bäst. Dock är det viktigaste att vi hela tiden bokar in nästa besök innan kunden lämnar salongen. Mellan 75 till 80 procent av bokningarna sker på detta sätt.

Hur ser prisbilden ut? –Vi har lite olika priser på de olika salongerna. Ett par av dem ligger på mindre orter, medan tre ligger i lite större städer. Här i Kalmar börjar priserna för en trainee nivå ett på 350 kronor och för en på nivå fyra är det 515 kronor. För en utbildad frisör startar det på 550 kronor och sedan upp till 650 kronor, och då arbetar vi på 45 minuter. Vi låter även personalen vara med och tycka om sin prisbild, den påverkar ju deras lön i slutändan.

Hur mycket tid lägger ni på salongerna kontra att driva? –Egentligen driver man ju samtidigt som man är på salongen men vi är väl produktiva 80 procent av tiden och 20 procent med allt annat. Vi har lärt oss att dela upp så att vi har olika ansvarsområden, och även att hålla isär arbete och fritid. Annars skulle vi aldrig kunna träffas med familjerna utan att prata arbete. Vi har idag också två externa styrelsemedlemmar, vilket ju är utmärkt då de ser saker med andra ögon och lite utifrån.

Ni har länge hållit på med utbildningar också? –Ja, förutom de på salongen arbetar vi också för Pivot Point och Hårologi. Greger som har yngre barn har dragit ner på det till runt 14 dagar om året, medan Gunilla vars barn är äldre kanske lägger uppemot 30 dagar på detta. Det är roligt att förmedla till andra och samtidigt utvecklande för oss.

Hur stor är er omsättning för innevarande år? –Vi räknar med 7,5 miljoner under perioden.

Hur stor del av detta är från försäljning?  –Ganska exakt 17 procent.

Hur tänker ni med ny personal och deras kunskaper? –Vi tar hela tiden emot elever från skolor och här i Kalmar har vi två bra sådana, Lars Kaggskolan och Hair Academy som båda tillhör de bästa i landet. Vi vill bygga vidare med dessa ungdomar och vi vill ha dem så mycket som möjligt här på salongen redan från den dagen de påbörjar sin utbildning. Det är det bästa sättet för dem och oss att växa tillsammans och det ger dem en unik möjlighet att lära sig kundkontakt och hur det fungerar på salongen. Ett krav vi ställer på dem är att vid varje tillfälle de är här skall de ha en modell med sig. Det spelar mindre roll vem eller vilken typ av hår de har, för vi kan lära dem lite varje gång om det så endast är att sätta på en kappa eller att schamponera ett hår. De lär sig också då kulturen vi har på salongen och de lär känna kunderna. Vi är idag väldigt noga med hur vi rekryterar och de krav vi har. Krav som naturligtvis samtidigt innebär full uppbackning från oss.

Lite mer om detta med personal? –De som har en beläggning på 75 procent eller mer får lägga sina egna scheman och sen sätter vi upp mål med var och en. Uppnås dessa får de en bonus. Denna kan tas ut i ledighet, extra friskvård eller i pengar. Utöver detta ligger det i allas intresse att alla skall få den vidareutbildning och inspiration de behöver.

Ni har valt att arbeta endast med ett leverantörsföretag, varför? –Vår mor Lena började med Hårologi den dagen hon öppnade salong och det har även vi gjort från den dagen vi startade 1998. Alla som arbetar med oss är utbildade i Hårologi och eftersom allt bygger på kunskap och närhet känner sig alla trygga med det. Om det är något som saknats i deras sortiment har vi tagit det från någon annan, men det är sällsynt. Vi tycker att vi vill arbeta med något som är resultatinriktat, i stället för något som bara bygger på image.
Kunderna vill veta vad produkterna innehåller och vad de gör för nytta och det är väldigt enkelt att förklara med Hårologi. Sedan finns även den lilla maskinen vi gör hårtester med och då får kunden svart på vitt på det vi säger och lyssnar på det vi rekommenderar.

Hur vill ni se framtiden och vad är era mål? –Vi vill ha en bra balans och ett bra liv och driva och utveckla de fem salongerna tillsammans med våra medarbetare. Samtidigt är det viktigt att vi har hjärtat kvar i salongerna. Framtiden startar ju faktiskt på golvet.

Tilläggas skall att både Gunilla och Greger också är examinatorer, medlemmar i ICD och att de hyser ett stort miljöengagemang, samt att de har en hel lista på salongen som skall följas:
Noll tolerans mot att slänga färg. Ej folie vid färgning. Energisparsamma. Miljövänlig el. Ekologiskt kaffe, och så vidare. Företaget sponsrar även Water Aid, Viskogen samt en massa andra föreningar.

Som vid tidigare reportage om vinnarna av Årets Frisörföretag blir man lycklig av dessa förebilder. Jag hoppas att många läser detta och tänker: “Kan de så kan jag”. Det bestående intrycket efter mitt besök hos syskonen Gunilla och Greger Bergfeldt är att de tillsammans har så mycket energi och empati, samt en småländsk företagsamhet.

Text & foto: Jörgen Edström

 

Mirror_nr_3_2016-2