18
Apr

Tillbaka

BALDACCI

 

baldacci frisorleverantor har styling

Företaget med frisörmarknadens hetaste produkt. Baldacci startades 2006 och ägs av Daniel Odéhn, Mathias Westerlund och Peter Sund och de har haft en fantastisk resa och då speciellt under de senaste åren. Trots att Baldacci funnits i tio år känns de som ett väldigt nytt, ungt och nyfiket företag.

Jag träffar Daniel och Peter, två av ägarna i deras stora och relativt nya lokaler i Västra Frölunda för en liten upp- datering av vad som hänt de senaste åren.

 

Det har hänt en del för er de senaste åren, Berätta? –Sedan vi startade för tio år sedan har vi fått vara med om en fantastisk resa. Vår grund då var ju Toppik, som förresten än idag är en storsäljare för oss och det har hela tiden varit en bra grund för oss så att vi haft möjligheten att våga satsa på andra märken. Vi har idag en väldig bredd av produkter med bland annat O&M, Olaplex, MalibuC, Eli Colour, Toppik och Glorious Hair. Och att vi sedan så tidigt fick Olaplex har gjort att utvecklingen gått väldigt snabbt.

Under de första åtta åren fick vi ihop cirka 2000 köpande kunder medan vi under drygt ett år efter Olaplex fick ytterligare 1500 och det fortsätter att öka. Detta har också bidragit till att även våra övriga märken ökat, så vi växer.

Hur många är ni i företaget idag? –Vi är 30 personer totalt. Tio säljare plus en säljchef och en webbshop för frisörer. Vi har sex anställda tekniker och resten arbetar på kontor och lager.

Jag antar att även omsättningen har vuxit? –Ja vi räknar med 85.000.000 under detta året.

Och hur mycket av detta kommer från Olaplex? –Uppemot 50 procent kommer från Olaplex, men vi har också en bra ökning på flera av våra andra märken. Vi skickar varje dag 3000 produkter till frisörerna.

Ni har verkligen träffat rätt i era val av produkter de senaste åren? –Vi har gjort några felval också under åren. Det är inte alltid det blir helt rätt, men med Olaplex fram- förallt har vi gjort det. Att vi även fått MalibuC som är en avfärgning, färgkorrigerare och rensare, gör att vi idag har rätt verktyg för att hjälpa frisörerna med de problem som de har. O&M växer bra och så även färgen Eli Colour.

Dessa märken kräver vad jag förstår en massa utbildning?

–Utbildning är grunden för att vi skall lyckas med våra varumärken. Vi har sex anställda tekniker och vi har här i våra lokaler en akademi för utbildning och vi har även en på Rådmansgatan i Stockholm.

När man växer så snabbt som ni gör, vad är viktigast att tänka på? –Att vi har en nöjd personal som känner sig uppskattad. Detsamma gäller våra kunder, de skall ha möjlighet till mycket bra utbildning och mycket hjälp från oss och det gäller alla våra märken. Att ha nöjda kunder skapar lojala kunder.

Ert lager måste vara är mer än välfyllt? –De produkter som är lång leverans på för oss ligger vi med upp till sex månader på, medan de som har snabbare leveranser inte behöver ta lika mycket plats. Det gäller att ha en noggrann planering så att vi inte blir tomma eller att vi har för mycket. Det viktigaste är att produkterna används och säljs på salongerna, annars samlar de damm hos oss och det är inte bra.

Vad händer framöver? –Det ligger mycket i pipen under andra halvan av 2017. Sedan fortsätter vi med att utbilda frisörer och utveckla det vi har. Vi kommer att fortsätta med våra wellnessresor och sedan åker vi med kunder till New York och Los Angeles. Vi vill att dessa liksom våra andra utbildningar skall vara roliga att vara med på.

En annan fråga. Hur skall frisörer göra för att lyckas bättre med sin försäljning? –Först måste de kunna mycket om de produkter de skall sälja och då kan de ge kunderna rätt information, samt rekommendera rätt produkter för kundernas behov. En av anledningarna till att konsumenter handlar hos till exempel Lyko är att de ger en helhetsupplevelse med mycket information om produkterna. Detta måste även frisörer göra. Att visa ett större engagemang.

Vill ni veta mer: www.baldacci.se