Tillbaka

Årets Frisörföretag!

Först vill Mirror rikta ett stort grattis till Mattias Ehlin och Björn Ehlin Hairteam, som så välförtjänt vunnit denna utmärkelse.

Jag skall återkomma till de ovanstående, men först vill jag få med lite historia. Mattias är tredje generationen som driver salong i Uppsala och det startade med farfar Stig som kom från Jukkasjärvi och hamnade i Uppsala. Det fortsatte med pappa Björn, som blev en framgångsrik frisör långt utanför Uppsala och jag börjar med att prata lite med Björn om när han startade.
-Jag började hos pappa och arbetade extra och efter skolan, när jag bestämt mig för att bli frisör, blev jag satt på tåget till Hamburg för en intensiv utbildning där vi gick sju dagar i veckan och fick lära mig allt från perukmakeri till modern tävlingsteknik. Det var ju tysk perfektionism som gällde då. Jag har också fyra års frisörutbildning i Sverige.
När flyttade du salongen till det nuvarande läget? -1975, och som mest var vi 16 frisörer i Uppsala och 1981 öppnade vi en salong i Gävle där det som mest var 16 frisörer. På 80-talet började detta med hyrstolar och när sex stycken slutade för att hyra stol lade jag ner den salongen. Sen blev det fullt fokus på Uppsala och utbildningar, där vi bland annat hade John Santili från Vidal Sassoon hos oss några dagar. Det var viktigt att ligga i framkant.
Du har både tävlat och gjort visningar under åren? -När jag hade visningar och utbildningar tog jag ofta med personal för att assistera, det var en bra erfarenhet för dem. Jag hade ju lärt mig tävlingstekniken i Tyskland och jag höll på med det under några år. Efter två pallplatser vann jag äntligen 1972, med min fru som modell. Sen slutade jag att tävla. Visningar har det blivit, framförallt i Sverige, men också en del utomlands och jag minns speciellt en. Vi var de första frisörerna som bjöds in till Leipzig i dåvarande Östtyskland efter att kommunisterna stängt alla gränser, det var speciellt.
Innan Björn lämnar oss är det sista han säger: Jag är så oerhört stolt över vad Mattias gör!
Mattias började klippa kompisar när han var 14 år, utan en tanke på att han skulle vilja bli frisör. Han hamnade i stället efter gymnasiet i byggsvängen som utsättare och avancerade till arbetsledare under de fem år han var där.
En dag frågade han pappa Björn hur han skulle gå tillväga om han ville bli frisör och två veckor senare hade Björn anmält Mattias till Vidal Sassoon för en 35 veckors intensivutbildning. Provet han fick göra i slutet av utbildningen var stentufft och avslutades med att Mattis gick ut som kursetta och fick ett engelskt gesällbrev. Efter detta har han också tagit det svenska gesällbrevet och även mästarbrev.
-Jag gick dessutom en två års utbildning som mestadels föregick i Borlänge på Frisörcenter. Det var en KY-utbildning, alltså kvalificerad yrkesutbildning med frisörinriktning och vi läste engelska, kemi, marknadsföring, företagsekonomi och sociologi. Dessutom var det en del praktik och bland annat var vi på Dramaten för att lära oss perukmakeri. Vi var 15 stycken som gick denna gedigna utbildning. Jag gjorde sen ett halvår som frilanstekniker på L’Oreál innan jag blev headhuntad av Sebastian som utbildningsansvarig och där var jag tills 2002, när jag slutade för att vi skulle ha barn, men jag fortsatte som frilans tills 2005.
Vad fick dig att sluta? -Jag ville vara en närvarande pappa och det gick inte med så mycket resande. Jag tränar idag min ena dotters fotbollslag och hjälper till på den andra dotterns badminton. Händer det inget speciellt så går jag hem varje dag mellan halv fem och fem för att hinna med barn och familj. Det viker jag som sagt helst inte ifrån och jag har en väldig förståelse för personal som har barn och att de kan ha samma behov. Jag vill skapa förutsättningar för våra medarbetare att vilja vara kvar hos oss och därför säger jag helst ja när de frågar om ledighet också.
Detta är ju ett lite ovanligt resonemang, men Mattias är kul att lyssna på när han entusiastiskt berättar hur viktigt det är att alla skall trivas på sitt arbete och också privat. De skall tycka det är kul att gå till jobbet varje dag. Mattias berättar också att det på åtta år endast är två frisörer som av olika anledningar sagt upp sig och att de har en nästan obefintlig sjukfrånvaro.
När tog du över salongen? -Vi tog beslutet 2006 och jag tog över i juli 2007. Jag gick en kurs med Göran Adlén och efter det skrev jag en 25 sidors affärsplan och till 98 procent håller vi oss fortfarande till den. En av de saker vi upplever som oumbärligt är vår receptionist. Många kan nog tycka att det är en kostnad, men jag upplever det som en bra investering, då hon förutom att svara i telefonen och ta emot kunder också sköter tvätt, städning, skyltning, fyller på produkter och säljer dem. Dessutom skapar det en bättre arbetsmiljö för oss övriga. De tider hon inte arbetar sköter någon av våra traineer om receptionen och det är en jättebra erfarenhet för dem.
Jag vet att ni har ett speciellt lönesystem? -När man varit anställd i fyra år kan man välja att arbeta med 37 procent i rak provision. Det är viktigt att frisören skall kunna tjäna riktigt bra och även till en viss del kunna vara med och styra över sin arbetstid. Min uppfattning är att om alla känner att de är delaktiga och kan påverka det vi gör, så blir alla också mer engagerade.
Vilka tider har ni öppet och vilka priser har ni? -Måndag till fredag 09.00 till 19.30 och lördag 09.00 till 15.00. Vi har en differentierad prislista som börjar med en klippning från 400 kronor för en trainee, 550 för en som tagit gesällen. Sen stiger det hela tiden med erfarenhet och bokningstäthet. Själv är jag dyrast med 800 kronor för en klippning.
Hur är fördelningen av era kunder? -75 procent dam och 25 procent herr. Klipp och färg står för 50 procent av omsättningen och klippning för resten.
Vad har ni för omsättning och hur stor del av den är försäljningen? -Vi omsätter 10 miljoner och av det är 13 procent försäljning.
Hur många är ni på salongen? -Vi är 17 stycken, men vi arbetar bara 11 åt gången, då det är många timmar som skall fyllas.
Ni har också lite speciella idéer för utbildningar? -Jag vet inte hur andra gör, men det vi gör går ut på att alla har en utbildningspeng varje år och vartannat år bestämmer frisören vad den skall gå till och vartannat år bestämmer jag vad som behövs. Dessutom har vi något vi kallar för 7000-kronorsmålet, vilket innebär att varje gång någon når 7000 kronor en dag så adderar vi 100 kronor till utbildning. Vi har dessutom olika mål för salongen och när alla nu 2016 skall åka med till Parma, så betyder det att om vi når målen kan vi stanna extra dagar. Detta hoppas jag skall sporra alla.
Personalmöten? -Var sjunde vecka stänger vi en dag fram till 14.00 och startar med någon form av gemensam träning följt av frukost och möte och sen har alla tre timmars egenvård. Det sista är inte minst viktigt då jag anser att alla bör se snygga ut i håret och detta är en chans för alla att se till att de gör det.
Vilka krav ställer du på dina frisörer? -Först och främst skall alla ha gesällbrev, det är trots allt det enda som kan visa på någon som helst kvalitet. Sen vill jag att de skall visa engagemang, men det sista löser sig oftast självt då vi alla är just engagerade. Vi försöker svetsa ihop oss med till exempel olika arrangemang, som nu i september då vi alla åker till Högbo bruk för kick off och teambuilding.
Du nämnde för mig tidigare detta med miljö och då inte minst arbetsmiljö – utveckla det! -Detta är så viktigt och vi har verkligen satsat på detta och jag kan räkna upp vad vi gjort för arbetsmiljön. Vi har eldrivna kundstolar, lättviktsfönar, arbetsplatser som är belysta från flera håll, dubbla ventilationssystem med AC, massagestol för personalen, stora ytor, ljudplattor i taket och ljudvänligt och mjukt golv bland annat. Och vad gäller den övriga miljön har vi för 2015 bestämt att allt vi gör och allt vi köper skall verkligen vägas mot miljön. Vi är nu mer noga med vilka produkter vi arbetar med, vi har bytt till ett ”bra miljöval”-elavtal, vi byter till ledlampor och vi köper endast städmaterial som är bra miljöval. Vi källsorterar också allt på salongen och vi har dessutom bytt kaffeleverantör av denna anledning. Vi vill helt enkelt bli så bra på detta med miljötänk som det bara går.
Jag skulle önska att alla frisörer fick chansen att lyssna på Mattias och sen försöka leva upp till åtminstone delar av det han förmedlar. Han är ett föredöme inte bara för frisörer, utan för väldigt många olika företag. Att Mattias och hans Björn Ehlin Hair Team blev valda till Årets Frisörföretag är väldigt välförtjänt. En bra salong med duktiga medarbetare och en chef som verkligen förstår detta med bra personalpolitik.
Stort grattis och lycka till framöver!
Text: Jörgen Edström
Foto: Anna Lu Lundholm