Tillbaka

ALEXIS FERRER

“Ett problem med frisörer är att de ser sig själva som endast frisörer. Den tanken sätter upp gränser för dem själva. De borde istället se sig själva som kreatörer och börja tänka som en kreatör, att tro på det och sin egen förmåga att skapa. Då börjar det bli spännande!”

 

När man träffar Alexis Ferrer, eller har äran att lyssna på hans föreläsningar, möts man av en oerhört passionerad och ödmjuk konstnärssjäl. Man får känslan av att det bara är en tillfällighet att det är just en sax han har i händerna och att det lika gärna kunde vara en pensel eller en kamera. Vi sitter på en terass vid Medelhavet och han har just haft en visning inför 160 frisörer.

Kollektionen som du just visat på scenen tillsammans med din kollega Nerea Marin – berätta om den! –Det är en utveckling och variant av Wellas Distilled Collection. Där färgerna är destillerade, men även klippningen och texturen. Det är lite som att se på en målning som vid första anblicken ser enkel ut, men där du hela tiden upptäcker nya detaljer och linjer.

Hur ser ditt uppdrag för Wella ut? –Jag ingår i det kreativa team på elva frisörer från hela världen, som Wella har för att skapa “Trend Vision”. (I den gruppen finner vi även välkända namn som Dmitry Vinokurov, Akin Konizi, Darren Ambrose, Jayson Gray och Cyrill Brune.) Gruppen leds av Eugene Souleiman och Josh Wood som sätter ramarna och sedan utvecklar vi idéerna tillsammans. Vi brainstormar och jobbar kreativt med detta under flera dagar och resultatet blir så småningom två kollektioner per år med tillhörande arbetsbok. Det är så passionerat och intensivt och helt fantastiskt när vi ses och jobbar tillsammans. Det bara bubblar av idéer och kreativitet.
Du är mer eller mindre uppvuxen på en frisörsalong. Har du alltid vetat att det var frisör du skulle bli? –Ja, jag växte upp med att hjälpa till på min mammas salong, Anna Ferrer, och varje dag efter skolan skyndade jag mig dit. Jag tyckte om att vara där och tyckte det var en spännande miljö. Jag var bara barnet, men fick hjälpa till med schamponeringar och att sopa golvet. När jag blev lite äldre började jag studera till biolog eftersom jag ville vara med och förändra världen, eller snarare att kunna bidra med nya idéer till en bättre värld. Jag tycker om att forska, att upptäcka och att leta reda på saker som gör skillnad. Samtidigt vill jag inte vara instängd i ett labb. Jag vill jobba med människor och det får jag göra som frisör.
Hur är du skolad som frisör? –Dels är jag klassiskt skolad av min mamma som har lärt mig allt inom coiffure. Sedan är jag även utbildad inom Vidal Sassoons akademi.
Företaget Anna Ferrer består av fyra salonger i en stad som heter Sabadell som ligger två mil norr om Barcelona. Den femte salongen är på gång och den kommer att ligga centralt inne i Barcelona. Mamma Anna är idag 70 år och fortfarande fullt aktiv på salongerna – “hon jobbar hårdast av oss alla!”
Hur ser din roll ut i företaget? –Min mamma har den långa, gedigna erfarenheten och min roll är att bidra med nya idéer. Att leda kreativt. Även min bror är engagerad i företaget och sköter all ekonomi.
Hur får ni de olika salongerna att jobba åt samma håll och hänga ihop? –Vi lägger ganska mycket energi på att få alla salonger att jobba gemensamt. Dels har vi en salongschef på varje salong som hela tiden har gemensamma träffar med de andra salongscheferna, där de jobbar tillsammans med alla frågor. Även om jag är ägare får de anställda aldrig ha känslan av att jag sitter någon våning upp och chefar, utan de ska känna att jag står bredvid dem och hela tiden finns tillgänglig. Jag är en av dem och det är viktigt att hela tiden hålla kontakt, ringa och
snacka en stund, ta en fika och umgås med alla. Vi är totalt 48 stycken och känslan är att vi står sida vid sida och jobbar tillsammans.
Sedan har du även ett kreativt team? –Ja, i den gruppen är vi sex stycken som hela tiden jobbar på olika projekt. Vi testar nya tankar och pushar oss själva att utvecklas vidare. Vi bryter regler och skapar från våra inre visioner. Tidigare gjorde vi två kollektioner varje år, men nu flyter dessa kollektioner ihop med det uppdrag jag har i Wellas internationella kreativa team. Jag tar med mig Trend Vision-idéerna och så utvecklar vi dem vidare i vårt team. Modellerna du fick se på scenen är en sådan vidareutveckling vi gjort.
Varför väljer kunder att komma till just Anna Ferrer? –De kommer till oss för att de vill ha något speciellt och för att få en välgjord frisyr. De attraheras av det vi har att erbjuda. Vi jobbar både med det visionära samt med klassiska frisyrer. Kunderna känner att vi älskar det vi gör och lägger ner hela vår själ i att de ska få en speciell upplevelse. Vi sitter alltid ner och pratar med kunderna och lyssnar på vad de har att säga. Vi lyssnar på alla deras önskemål och sedan presenterar vi en idé som de blir förälskade i. All kommunikation sker där vid konsultationen och sedan i frisörstolen jobbar vi ganska tyst och koncentrerat. Många kunder har med sig sin dator eller så sitter de och läser de en tidning. Vi visar hela tiden kunden vad vi gör, men vi pratar inte, så länge kunden inte ställer frågor eller vill föra en konversation. Vi har regler inom Anna Ferrer att frisörerna aldrig får prata om sig själva och de får heller aldrig någonsin sprida skvaller. Sedan är det viktigt hur vi rör vid kunderna och hur vi visar respekt för deras hår. Det är deras hår, en del av dem, som vi har fått äran att jobba med och vi tappar aldrig respekten inför det, eller ödmjukheten.
Hur ligger ni till prismässigt? –Vi ligger lite högre än andra spanska salonger eftersom vi tar längre tid på oss när vi jobbar. Kunder kommer inte till oss när de vill ha en snabb styling inför en fest eller middag, då går de till salongen bredvid, utan de kommer till oss när de vill göra förändringar och vara med om en upplevelse.
Berätta om konceptet “Slow Hair” som ni använder på Anna Ferrer! –Det är en motsats och kontrast till fast food. Jag är engagerad i miljö och ekologiskt tänkande och Slow Hair är en utveckling av det italienska konceptet Slow Food. Det handlar om att låta saker få ta sin tid. Det handlar inte om att saker på vår salong går långsamt och att det tar onödigt lång tid. Det är mer att vi inte stressar fram något utan att det får ta den tid som behövs för att bli riktigt bra. Det betyder också att vi lägger både tid och engagemang i att hitta rätt med varje kund, att vi skräddarsyr alla behandlingar. Vi har en regel att varje färgkund behöver minst två färger. Frisören kan alltså inte bara ta en färdig färg från hyllan utan måste tänka och skapa unikt för varje kund.
Hur ser jobbmöjligheterna ut i Spanien för unga nyutbildade frisörer? –Det är tyvärr en sorglig situation, då den utbildning de får saknar så många viktiga delar. De får inte med sig vare sig historia eller visioner från skolan och många gånger saknar de studerande den passion för yrket som krävs för att de ska lyckas. Vi jobbar ju med människor. Människor som lägger ett stort förtroende i våra händer när vi ska behandla och jobba med deras hår och det kräver att man har kärlek till yrket och vet hur man bemöter människor. När vi letar efter fler frisörer till våra salonger letar vi inte efter duktiga frisörer. Vi vet att vi inte hittar någon sådan. Vi letar istället efter någon som har rätt attityd och som vi kan lära upp från grunden. Någon som vet hur man pratar med andra människor, hur man bemöter dem, lyssnar och ser dem i ögonen. Hur man är artig och får kunder att känna sig speciella. Inget av det här får de med sig i sin utbildning, så det är verkligen från grunden vi får lära upp. Jag letar också efter positiva och alerta människor som vill vara delaktiga och lära sig. De som sitter bekvämt i en soffa och väntar på sin tur jobbar inte på min salong.
Vad tycker du definierar en duktig frisör? –För mig är det när någon har förmåga att tillföra och förbättra hårbranschen. Jag kände att jag tillförde något när jag jag gjorde tryck på hårdelar i Echo-kollektionen. Ingen hade sett det tidigare och det är ett av mina stoltaste ögonblick i min karriär hittills. Jag känner mig även som en duktig frisör varje dag när kunder blir lyckliga i sina nya frisyrer.
Har du något du vill säga till unga frisörer? –Ägna tid åt att lära och sedan att föra kunskapen vidare. Du kommer alltid att ha människor omkring dig som kan mer än dig och även de som kan mindre. Se det som din uppgift att hela tiden lära och föra kunskap vidare.
Du har även jobbat mycket med modevisningar? –Ja, under 13 år jobbade jag frekvent under modeveckorna i Paris, Milano och Barcelona. Totalt har jag gjort över 1200 visningar. Jag jobbade tillsammans med Marcel Montlleó, som är en av Barcelonas mest välrenommerade frisörer. Han är nu 70 år, som min mamma. Jag minns så väl när jag träffade honom första gången. Jag var så nervös, för jag visste att han var en så erkänd frisör som gjorde väldigt många av Spaniens modevisningar och jag ville så gärna jobba med honom. Jag presenterade mig och berättade att jag beundrade hans jobb och att jag gärna ville jobba med honom. Han sa att han skulle jobba under modeveckan i Barcelona och att jag var välkommen att delta under den första visningen. Om jag gjorde ett bra jobb kunde jag stanna och hjälpa till resten av veckan, men om han inte var nöjd med mig ville han inte se mig igen. Jag skakade som ett asplöv inför det stora testet, men han gillade hur jag jobbade och efter det ingick jag i hans team. Idag är vi riktigt goda vänner och har gjort mängder med jobb tillsammans.
Varför blir just du anlitad för olika frisör- och modejobb? Vad är din signatur? –Jag blir anlitad när de vill ha något konceptuellt. Jag vill alltid berätta en historia. Det blir inte alltid något vackert, det vackra är underordnat och har inget syfte i sig. Däremot är berättelsen viktig, att den väcker en tanke och får betraktaren att haja till och börja tänka. Jag vill skaka om och ge betraktaren en utmaning.
Vad är skillnaden mellan en bra hårbild och en som inte riktigt lyckats? –En bra hårbild ger så mycket mer och den upplevs med alla sinnen. Du känner doften, närvaron och hör musiken. Färg, klipp, textur och styling harmoniserar i perfektion, samtidigt som du känner historien och berättelsen som bilden förmedlar. Det är den stora skillnaden mellan en bild som försvinner i mängden och en som får dig att stanna till och verkligen se. Det är nu 2015 och världen svämmar över av vackra bilder. För att synas i den mängden måste det finnas ett större djup och
en historia måste berättas för att göra skillnad.
Text & foto: Anna Lu Lundholm