Tillbaka

50 nummer av Mirror

I januari 2007 kom första numret av Mirror Magazine ut till alla salonger i Sverige. Vi har sedan dess hunnit med en hel del:

• Resor till andra länder för olika reportage har hunnit bli upp emot 75 stycken.
• Cirka 50000 mil har vi rest i bilen och med tåg runt 3000 mil.
• Drygt 1200 hotellnätter, mer än 450 olika frisörevent och runt 750 visningar har vi hunnit med.
• Vi har besökt över 700 salonger och gjort reportage om cirka 70 av dem.
• Vi har skrivit drygt 150 sidor om ekonomi och företagande.
• Vi har haft föredrag och utbildningar för drygt 2000 av Sveriges frisörer.

Under denna resa har vårt mål hela tiden varit att allt vi gör skall vara av intresse och nytta för Sveriges alla frisörer och dess kunder. Nu arbetar vi för fullt på att de kommande 50 numren kommer att innehålla än mer inspiration, tips och idéer för er.
Från och med 2016 kommer Mirror Magazine & Fakta att komma ut i 18000 exemplar varje nummer.

Häng med oss in i framtiden!

Mirror_nr_5_2015-riktiga-(Sida-43)

 

Historien bakom 50 nummer

2006 på hösten började vi arbetet med att få ihop det första numret av Mirror Magazine, som kom ut i januari 2007. Det har alltså sedan dess kommit ut 50 nummer och jag tänkte ge er en liten bakgrund till varför Mirror finns och vad Mirror vill.
Jag som chefredaktör för Mirror började som frisörelev redan som 15-åring och har sedan dess gjort mängder av olika saker och alla inom frisörbranschen. Alltid har jag kallat mig det jag är stolt för att vara, nämligen frisör. Efter att min utbildning var klar har Magnus Meivert, som varit min kompanjon under alla år, och jag drivit salonger i Trollhättan. Som mest var det tre salonger med 20 medarbetare och sammanlagt under alla år har vi haft fler än 90 anställda. Flera av dessa har vi själva utbildat och flera av dem har i dag egna salonger, vilket känn fantastiskt kul. Då har vi gjort något bra.

Att alltid vilja mer
Detta med att tävla insåg jag snabbt var utvecklande och då inte minst genom all träning det innebar. Att träna på allt man inte kan, eller på sådant man vill kunna, är viktigt för alla frisörer och för mig som utbildad herrfrisör var det helt nödvändigt, för att lära mig dam också. Genom att jag till slut blev ganska duktig fick jag förfrågan om att börja med utbildningar och visningar och sen ledde det ena till det andra. Hela Sverige runt har jag fått möjlighet att resa och även i våra grannländer, i Europa och kanske mest till USA för visningar. Detta kan man få möjlighet till om man lägger ner tillräckligt mycket arbete, men ingen skall tro att något kommer till en utan att man först får slita med det. (Detta hoppas jag att framförallt ni nya frisörer läser och funderar på.)

Sedan vände det
Som en del andra frisörkollegor utvecklade jag en allvarlig allergi och då fick jag avsluta detta med att ha händerna i håret på kunderna. Jag tog bort en veckodag varannan månad och efter ett knappt år slutade jag helt med kunder. Dock fortsatte jag några år med utbildningar och visningar.

Att våga ta steg ut i det okända
Genom mina internationella kontakter blev vi erbjudna att få agenturen till ett amerikanskt märke och här kanske vi skulle tänkt till lite innan vi svarade ja. Det var riktigt tufft och trots att jag var övertygad om att jag visste hur frisörer ville ha det, och trodde att de skulle tycka det vi erbjöd var fantastiskt. Trots det gav jag upp efter drygt fyra år och tänkte att nu skulle jag börja med det utbildningsföretag jag haft vilande. Då dök detta med Mirror upp och då blev det att återigen att ge sig ut i det okända. Jag skulle helt plötsligt bli chefredaktör, jag som inte egentligen visste mer än att det saknades ett bra magasin för frisörbranschen.

Den långa och breda erfarenheten jag under åren skaffat mig är det inte många som har, det förstod jag och jag visste också att all denna, många gånger dyrköpta kunskap, skulle jag dela med mig av.

Mirror har hela tiden haft ett motto som varit; Lite mer inspirerande, lite mer kunnigt och lite snyggare skall vi jobba – för att branschen skall bli det. Detta med lite mer kunnigt har vi genom alla de sidor ekonomi och alla de utbildningar och föreläsningar bidragit till, det vet jag genom alla de möten, mejl och telefonsamtal jag har med er alla.

Pengar är viktigt, men inte allt
Att utveckla sig själv och sin verksamhet är det viktigaste på alla plan och det har vi försökt bidra till på en massa olika sätt. Att endast se den kommersiella delen av vår verksamhet, alltså se allt i pengar, får aldrig bli det viktigaste. Det skulle ni snart genomskåda. Naturligtvis behöver vi alla tjäna pengar men om det är den enda drivkraften blir det sällan bra. Tjäna pengar gör man endast om man först gör ett bra arbete.

Att våga säga det man tycker är rätt
Ni som följt Mirror genom åren vet att vi inte är rädda för att säga ifrån och påpeka det vi ser är uppenbart fel i vår bransch. Det kan gälla dåliga avtal, orättvisa skatter, företagens agerande, dåliga frisörutbildningar, eller frisörer som gör helt fel saker. Det är, som jag många gånger påpekat, aldrig fel att ha en åsikt och framföra den. Bara man först tänkt igenom allt, för det finns inget monopol på vad som är rätt och vad som är fel.

Att bli glad
Jag vill tacka de av er som på olika sätt tackar för det vi gör, det betyder mycket och det gör oss glada. Många av er vet jag har fått hjälp av det vi skrivit och det vi har förmedlat på våra utbildningar, vilket är själva syftet med det vi gör.

Hur gör vi Mirror?
Ja, detta kan man fråga sig. Mirror är inget man klarar att göra själv och speciellt inte under 50 nummer. Jag vill tacka alla er som skickat in frågor och som har tyckt till under åren. Ni har bidragit till ett ökat läsvärde. Vill också tacka dem som skrivit olika krönikor under åren.
Mest vill jag tacka Anna Lu Lundholm. Det är hon som gör varje nummer av Mirror Magazine och Fakta så snygga. Anna kan exakt allt det jag inte kan och hon är även en duktig fotograf och numera även reporter för Mirror, så tack Anna!

Framtiden
Att planera flera år i förväg är idag helt omöjligt. Allt händer så snabbt att planer man gör måste revideras hela tiden. Dock har vi helt klart för oss hur vi vill att de två närmaste åren kommer att bli. Det ni först kommer att upptäcka är vår jättesatsning på vår helt nybyggda mirroronline.se som kommer att vara ”up and running” från årsskiftet. Så håll ögonen öppna och kolla dagligen, det kommer att hända saker där.
Även Mirror Magazine och Mirror Fakta skall vi försöka utveckla hela tiden, dock utan en massa konstigt inflytande från olika företag. Vi kommer också framöver att vara några fler medarbetare, vilket skall bli kul.

Så tack för dessa 50 nummer! Nu tar vi sats mot nästa 50.

Text: Jörgen Edström

Mirror_nr_5_2015-riktiga-(Sida-45)

Mirror_nr_5_2015-riktiga-(Sida-46)

Mirror_nr_5_2015-riktiga-(Sida-47)